Mutare al territori. Pot ajudar la cultura a transformar els municipis?

Mutare al territori és una metodologia que ajuda a identificar reptes socials en un municipi concret amb l’objectiu de resoldre’ls en comunitat, connectant els agents socials i culturals

Sovint, quan parlem de cultura, continuem pensant només en els grans equipaments culturals de Barcelona i l’àrea metropolitana. Però la cultura, i el dret a participar en la vida cultural, és un dret fonamental de tota la ciutadania, independentment del lloc d’origen i la ubicació.

La realitat cultural local, del territori, està ben viva i pot esdevenir motor de canvi en municipis petits i mitjans del nostre país. Perquè la cultura és un element transversal que interactua amb àmbits com la cohesió social, la inclusió, la perspectiva de gènere, les oportunitats per a les noves generacions, l’educació, el turisme o el desenvolupament econòmic.

Rutes històriques o propostes cultural-gastronòmiques, festivals de música o arts, exposicions, visites teatralitzades, espectacles d’arts en viu… L’art i la cultura han ajudat a posar en el mapa municipis i territoris i han impulsat el seu desenvolupament. El Món Sant Benet, el Parc Astronòmic de les Muntanyes de Prades, les activitats de la Fundació Castells Culturals per Catalunya per difondre el patrimoni històric, el Bosc d’Escultures de Can Ginebreda de Porqueres, els espectacles de La Mare Cultural al Solsonès són alguns dels projectes culturals amb impacte al territori que hem recollit a La Nadala 2021, la publicació cultural anual de la Fundació Carulla.

Nilak, guanyador del Premi Lluís Carulla

Els últims guanyadors del Premi Lluís Carulla també són un bon exemple del potencial de la cultura per dinamitzar i transformar territoris. La carpa itinerant de Nilak democratitza la cultura i acosta les arts escèniques a aquelles comarques que no tenen un equipament teatral permanent. I el Museu de camins recupera la xarxa de camins de la Vall de Siarb per potenciar, connectar i divulgar el llegat històric, natural i cultural dels Pirineus.

Mutare al territori, solucions culturals a reptes socials locals

Des de la Fundació Carulla hem anat un pas més enllà amb Mutare al territori. Es tracta d’una metodologia que ajuda a identificar reptes socials en un territori concret amb l’objectiu de resoldre’ls en comunitat des de la cultura, connectant els agents socials i culturals del territori en una sessió dinamitzada per l’equip de la Fundació Carulla.

Mutare al territori: solucions culturals a reptes socials

Enguany obrim la segona convocatòria d’aquest programa d’acompanyament a través del qual volem transformar quatre municipis catalans donant resposta a un repte local de manera col·lectiva. L’element central del programa és l’organització d’un taller Mutare de cocreació i el seguiment posterior del desenvolupament de les propostes recollides.

La primera edició de la convocatòria de Mutare al territori va permetre desenvolupar quatre tallers Mutare a Salt, Berga, Granollers i l’Espluga de Francolí. En el cas de Salt, es va apostar per repensar la ciutat des de la cultura, posant en contacte els agents del territori i treballant la diversitat com un element positiu i cohesionador. A Granollers, l’eix conductor va ser la gestió de la incertesa com a oportunitat d’aprenentatge des de la cultura. A la capital del Berguedà, el Mutare territori es van definir les bases per construir un espai de creació  i art en diàleg amb la comunitat al Convent de Sant Francesc. Finalment, a l’Espluga de Francolí, l’objectiu va ser codissenyar una xarxa cultural activa al municipi que duu per nom Anella Cultural de l’Espluga de Francolí.

La convocatòria del Mutare al territori està adreçada a organitzacions culturals i socials sense ànim de lucre o a centres educatius d’àmbit català que comptin amb la complicitat d’altres agents, col·lectius i administracions locals.

Si tens un repte social al teu municipi, t’ajudem a trobar les respostes!

INFORMACIÓ I BASES