Premi Lluís Carulla

Emprenedoria cultural

//// Programa d'emprenedoria

Nou Premi Lluís Carulla 2024

Donem ales a projectes culturals transformadors!

BASES DEL PREMI

El Premi Lluís Carulla és un guardó i un programa d’emprenedoria cultural biennal amb l’objectiu de formar, impulsar i fer viables projectes i idees culturals que transformin i millorin la societat catalana.

La dotació total del premi és de 100.000 €, destinats a fer realitat i avaluar l’impacte dels dos projectes guanyadors, mentre que el programa d’emprenedoria, valorat en 50.000 €, té com a objectiu incrementar la capacitat transformadora de les propostes culturals i de les persones emprenedores que les impulsen.

Les principals novetats d’enguany són la creació de l’Acadèmia, l’entorn formatiu del premi que ofereix tallers grupals experiencials i creatius amb metodologia Mutare, i les beques de 1.000 € per als projectes finalistes.

Descarrega’t les bases i descobreix totes les novetats.

BASES DEL PREMI LLUÍS CARULLA

//// Candidatures

I tu, transformes?

Qui s'hi pot presentar?

El Premi Lluís Carulla va dirigit a emprenedors i emprenedores culturals, persones i organitzacions que impulsin projectes i idees culturals concebudes amb una clara vocació transformadora que donin respostes artístiques i creatives als reptes que té plantejats la societat catalana.

Quin tipus de projecte busquem?

Volem fer possible projectes nous o que estiguin en una primera fase d’implementació amb l’objectiu de professionalitzar l’equip del projecte. El premi ha de servir per fer un salt qualitatiu, amb noves fases o processos de replicabilitat i d’escala. En cap cas, és per finançar activitats que s’hagin o s’estiguin duent a terme.

Què és un projecte cultural transformador?

Un projecte cultural és transformador quan identifica clarament un repte social compartit i proposa solucions culturals i artístiques per resoldre’l.

Llenguatges artístics

Les idees i els projectes hauran de tenir una clara naturalesa cultural i un inequívoc vessant artístic: música, literatura, arts audiovisuals, arts plàstiques, arts escèniques, arts vives...
i també multidisciplinari).

Àmbits d'actuació

Els projectes i idees s'hauran d'emmarcar en un o més dels següents sectors: educació, ciència, tecnologia, digital, humanitats, cultura popular i tradicional, gestió cultural, mediació social i comunitària, big data, patrimoni, medi ambient o sostenibilitat.

Requisits

Els projectes s’hauran de desenvolupar a Catalunya i hauran d’usar el català com a llengua vehicular.
//// Dotació

150.000 € per impulsar projectes culturals

Dotació econòmica

100.000 €

Millor projecte cultural transformador: 60.000 €

Segon millor projecte/idea transformadora: 25.000 €

Estudi d'impacte: 15.000 €

Programa d'emprenedoria

50.000 €

Valor del programa formatiu i l'acompanyament dels projectes seleccionats en les diferents fases del programa.
//// Programa d'emprenedoria

Les fases del programa d'emprenedoria

El programa té com a objectiu incrementar la capacitat transformadora de les propostes culturals i de les persones emprenedores que les impulsen i està format per 4 fases, de les que destaca l'Acadèmia, l'entorn formatiu del premi per a fins a 20 projectes seleccionats.
  • L'Acadèmia

Abril – maig 2024

Fase de formació grupal per a un màxim de 20 projectes seleccionats. 12 hores distribuïdes en 4 tallers intensius Mutare amb una metodologia experiencial i creativa:

1. – Cultura i transformació social
    • – Creativitat i comunicació
    • – Habilitats emprenedores
    • – Impacte

Inclou un certificat de formació i l’acompanyament d’un mentor cultural.

Al final l’Acadèmia, es farà una sessió de presentacions davant d’un comitè seleccionador, encarregat de la tria dels finalistes.

• Fase d'Incubació

Maig – setembre 2024

Els finalistes rebran una beca de 1.000 € per facilitar la dedicació al programa.

Es faran sessions personalitzades per millorar el projecte culturalment i la seva viabilitat econòmica amb Fundació Carulla, Netmentora i Autoocupació.

Inclou una formació en habilitats comunicatives i l’acompanyament d’un mentor cultural per preparar la presentació final davant del jurat.

S’afavorirà el Networking amb la presència de gestors i agents culturals.

• Lliurament i dotació

Novembre – desembre 2024

Es donaran a conèixer els guanyadors del Premi Lluís Carulla 2024 i s’atorgarà la dotació econòmica:

• 60.000 € per al millor projecte cultural transformador
    • 25.000 € per al segon millor projecte/idea transformadora

Es realitzarà l’acte del lliurament del premi, amb la presència de tots els particiipants de l’Acadèmia.

• Fase d'expansió

Gener 2025 – desembre 2026

Durant dos anys, la Fundació Carulla farà el seguiment cultural dels guanyadors i Netmentora i Autoocupació, l’empresarial.

Una consultoria especialitzada elaborarà els estudis d’impacte (valorats en un total de 15.000 €)

Els guanyadors formaran part de la comunitat de la Fundació Carulla i de Mutare. A més, seran projectes residents al HUB cultural de la Fundació Carulla.

//// Aliances

Els aliats del premi

Per tal de treballar la viabilitat i sostenibilitat dels projectes i les idees hem arribat a acords amb organitzacions i persones amb expertesa cultural i empresarial.
  • Logotip Netmentora
    Netmentora

Entitat europea de suport a l’emprenedor encarregada d’ajudar que els projectes siguin viables i sostenibles.

NETMENTORA
  • Logotip Autoocupació
    Autoocupació

Fundació catalana amb trenta anys d’experiència que oferirà formació i acompanyament als emprenedors amb idees.

AUTOOCUPACIÓ
  • Logotip de l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC)
    Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC)

Associació amb funció de punt de trobada i plataforma de representació i reflexió dels professionals de la gestió cultural de Catalunya.

APGCC
//// Guanyadors 2022

Mòdul i Perifèria Gold Battle, guanyadors del Premi Lluís Carulla 2022

Els guardonats del Premi Lluís Carulla 2022 van ser Mòdul. Centre ecològic cultural, que contempla la construcció d’un equipament cultural amb materials recuperats amb la participació dels veïns de barris amb grans desigualtats socials i Perifèria Gold Battle, que utilitza el rap i la cultura urbana per crear vincles entre joves i educadors socials promovent les batalles de rap en català. Van recollir el guardó en un acte que es va convertir en una experiència immersiva inoblidable gràcies a la màgia del centre d’arts digitals IDEAL i les actuacions de la companyia Kamchàtka i el Dúo Laos.

//// Vídeo resum

Reviu el lliurament del Premi Lluís Carulla 2022

//// Notícies

Spica, guanyador de la competició Catalunya Freestyle.
/Fundació Carulla

El rap en català de Catalunya Freestyle fa història

Fotografia de "La Nut", primera influencer cultural generada per ordinador.
/Transformadors

Noves ales per als projectes culturals transformadors

Fotografia d'un dels participants a la competició de rap Catalunya Freestyle
/Transformadors