Museu de Camins

//// Premi Lluís Carulla 2020 - millor idea

La reserva viva de senders del Pirineu

Museu de camins és un museu a l’aire lliure que vol recuperar i preservar el conjunt de la xarxa de camins antics de la Vall de Siarb per tal de connectar, articular, potenciar i divulgar el llegat històric, natural i cultural que hi ha impregnat en aquesta vall. Un museu que vol ser un indret de descoberta, sensibilització, aprenentatge i gaudi sobre els camins i, per extensió, la vida antiga del Pirineu, així com una proposta singular i original de dinamització al nostre territori.

Un Museu viu, dinàmic i participatiu

L’oferta d’activitats que proposa el Museu de Camins és tan àmplia com llargs són els camins que el conformen: camps de treball de recuperacions de camins antics, visites guiades, rutes teatralitzades, activitats juvenils, formacions i recerca, activitats divulgatives, recuperació de la memòria oral… Gràcies a l’impuls de la Fundació Carulla, el Museu de camins ha esdevingut un projecte viu, dinàmic i molt participatiu.

Durant el 2021, el Museu ha rebut més de 800 visitants i ha organitzat més de 400 visites guiades pels seus camins. També s’han fet unes 100 visites teatralitzades amb l’Esperanceta de Casa Gassia. En total, 263 persones han pogut gaudir dels camps de treball que mostren la història dels camins de la Vall de Siarb.

Dades 2021

263 participants en camps de treball
+800 visitants totals
+400 visites guiades
110 visites teatralitzades
160 participants en activitats divulgatives

//// Activitats del Museu de Camins
— Gemma Cots, Museu de Camins
//// Qüestionari

Qui sou?

Som en Marc i la Gemma de l’Associació Balmes Blancs de Llagunes, un poble del Pallars, on des de fa 7 anys gestionem un petit refugi i desenvolupem diferents activitats de coneixença del territori.

Què feu o què voleu fer?

El Museu de Camins és una xarxa íntegra de camins del Pirineu, mantinguts i recuperats, situats a la Vall de Siarb (Pallars Sobirà) i a través dels quals s’accedirà a un conjunt patrimonial cultural. El Museu, a través dels camins de la Vall de Siarb i actuant com a reserva viva de camins antics, explicarà aquesta vida “antiga” representativa dels camins del Pirineu.

Què transformareu?

El Museu de Camins transforma una vall rural en una proposta a l'aire lliure de conservació, formació, divulgació i recerca, on tothom podrà gaudir, aprendre i conèixer els valors del territori. Proposa en el territori una via de desenvolupament cultural, social i econòmic en ple s.XXI.