La primera batalla de rap en català puja a l’escenari

Fotografies: @damian_10gl

L’Espai Jove La Bàscula (Zona Franca) va acollir la primera batalla de freestyle en català. Perifèria Gold Battle, idea guanyadora dels Premis Lluís Carulla 2022, va pujar a l’escenari per primera vegada explotant amb èxit els objectius d’aquest projecte: promocionar el català i les freestylers improvisadores.

La primera batalla de rap en català va anar de la mà del col·lectiu Raplegats, amb els freestylers Yung Rovelló, ZoyertDafer i Marina Bou donant-ho tot a l’escenari sota la batuta de Markus FM, l’escalf d’un públic entregat i el DJ Alar (Albert Alarcón) als beats. Marc García (Markus FM), dinamitzador, disparava l’emoció d’un moment únic: “Tot va començar el 2021 quan ens vam ajuntar per fer rap en català i vam crear Raplegats. Des que Llobregat Block Party i Gold Battle van guanyar el premi Lluís Carulla, tenim ales per poder fer créixer el nostre moviment. Avui ens fa molta il·lusió participar en la pre Gold Battle regional de Barcelona amb una exhibició i que es tingui en compte el freestyle lliure en català.”

Des de Goldbattle, la competició de rap que va sorgir del barri del Besós el 2010 i que ja té circuit a escala mundial, també ho tenen clar: “L’exhibició de freestyle en català a La Bàscula ha estat un moment històric al freestyle i a l’escena. Hem obert nous camins i hem potenciat la llengua al món urbà. Això és l’inici d’una nova etapa i d’un nou circuit. Donem-hi suport!”

El poder transformador del rap

Perifèria Gold Battle és un projecte que utilitza el rap com a eina transformadora. Des de l’associació cultural Llobregat Block Party i la competició de rap Gold Battle, a través d’aquest estil de música urbana volen augmentar els vincles entre els joves, millorant no només les seves emocions sinó també les condicions de vida socials i l’accés a la cultura.

Per què? Perquè la cultura urbana connecta persones en un espai de lliure creació entorn del ball, la música i l’expressió artística. Modular les paraules a través de la música, expressar el món especialment entre els joves d’una manera que els agrada. Com vam veure i gaudir a l’escenari de La Bàscula, amb rap improvisat per expressar el que senten, per guanyar una batalla en vers, amb la llengua que fan servir el seu dia a dia.

Albert Alarcón, cantant de rap en català, DJ des dels 17 anys i fundador de Llobregat Block Party (LBP), ha aplicat bé aquesta realitat al projecte guanyador dels Premis Lluís Carulla: “Perifèria Gold Battle és un projecte que pretén donar eines als educadors per generar vincles amb els joves del seu territori. I ho fem a través de les batalles de rap perquè és un moviment molt popular entre els joves, que ens permet motivar-nos i connectar amb ells”.

Versos en català a l’escenari

A poc a poc sembla que els versos en català es normalitzen. Des de col·lectius com Llobregat Block Party o Raplegats s’organitzen trobades de freestyle en català i, a partir d’ara, batalles. Es pretén que el rap en català ja no sigui una extravagància, tot i que encara està lluny de tenir un circuit estable i un públic massiu a Catalunya.

Al circuit emergent de les xarxes socials i les plataformes digitals, el rap en català sembla que continuarà donant canya. També de mica en mica entre les noies, tot i que encara lluny de representar equitat a l’escenari. Marina Bou espetegava en plena batalla a La Bàscula:

“Aquest ritme em costa
La millor raperita de la costa
Aquest ritme em costa
Vosaltres veniu que jo doblo l’aposta
Mira mira, et faig trap
El rap és la meva vida
Tu abans m’has dit les tres bessones
Doncs ara jo et miro i la Bruixa Avorrida.””

Premis Lluís Carulla: nova etapa dels projectes

La promoció del català i la incorporació femenina a l’escenari amb Perifèria Gold Battle és un èxit que només ha fet que començar. Perquè des de la Fundació Carulla acompanyarem els  guanyadors del Premi Lluís Carulla durant dos anys, perquè segueixin creixent i ajudin a transformar des de les arts i la cultura.

Com ho està fent ‘Mòdul. Centre ecològic cultural’ de la Fundació Contorno Urbano a l’Hospitalet de Llobregat, projecte guanyador dels Premis Lluís Carulla 2022, i que fa pocs dies vam visitar per conèixer el seu dia a dia i els nous projectes activitats.

I no només acompanyem els guanyadors. Totes els projectes i idees finalistes podran optar a un fons extra total de 10.000 € que els ajudin a tirar endavant les seves iniciatives des d’aquests àmbits: formació, comunicació, captació de fons, contractació de personal o compra de material. Ojalá projects. Artistes en acollida, Filmpedia.cat, Festival Recòndit, La Nut i Pixi.Click són els finalistes que han rebut l’acompanyament empresarial i cultural de la Fundació Carulla, Netmentora i Autoocupació, i que ara opten al fons extra.

Continuem invertint en cultura per fer d’aquest un món millor. Perquè la cultura és una oportunitat per generar esperit crític i per repensar el món on volem viure. De de l’escenari, des dels pobles més petits, des d’una pantalla en digital, des d’un museu, des del disseny inclusiu.