Culturopolis, els drets culturals a l’abast de tothom

Fotografía: Magda Farré

Les jornades internacionals Culturopolis van tenir lloc del 16 al 19 de novembre a la zona del Paral·lel de Barcelona i van incloure ponències, debats, presentacions de projectes i una festa al carrer pels drets culturals. Hi vam participar! La directora de la  Fundació, Marta Esteve, va explicar què és Mutare. I la Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural, va moderar un debat sobre drets culturals.

Què són els drets culturals i per què és necessari garantir-los? A qui interpel·len? Qui hauria de defensar-los? Patrice Meyer-Bisch, filòsof i doctor per la Universitat de Friburg va inaugurar la segona jornada Culturopolis responent: “els drets culturals són drets humans que ens han de fer més lliures i responsables”. Com aconseguir-ho? “Necessitem un ‘hard power’ cultural, reconèixer els altres i totes les formes del saber, perquè tothom s’hi identifiqui i accedeixi a la cultura”, afegia.

Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural, va moderar el debat Drets culturals, per a qui?. Al costat de Patrice Meyer-Bisch, l’antropòloga Lucina Jiménez i l’artista Jordi Ferreiro, la Gemma apel·lava també a la sostenibilitat: “Els feminismes i la recerca d’un món més sostenible ajudaran que els drets culturals s’entenguin i dialoguin amb la resta de drets humans”.

Mutare, transformació social des de la cultura

Per facilitat els drets culturals cal posar la cultura al centre de la vida de les persones. En la seva intervenció a Culturopolis, Marta Esteve va reivindicar aquest dret a través de Mutare: “A la Fundació Carulla treballem per posar la cultura al centre de la vida de les persones. Com? Impulsant i acompanyant projectes culturals amb alt impacte social, i generant coneixement i eines. Tot això ho fem des de Mutare”.

Què és doncs Mutare? Des de l’escenari d’El Molino va ressonar clar que “Mutare és l’espai de les persones, projectes i institucions que volen construir un món millor. Un espai per repensar la cultura i repensar el món des de la cultura”. La directora de la Fundació també va destacar la necessitat que els projectes culturals siguin sostenibles: “generaran canvis si tenen continuïtat. Hem de situar el punt d’arribada tan lluny com puguem i crear aliances que ens permetin projectes sostenibles”.

Mutare continua creixent

Des de la Fundació Carulla volem continuar creant una comunitat amb aquelles persones, projectes i institucions culturals que creuen en les arts com a motor de canvi i transformació social. Compartir aquest impuls a Culturopolis va ser molt més que tornar a casa amb un munt d’idees i projectes descoberts. Va ser tornar amb més compromís per transformar.

El primer Mutare va néixer com una aposta de risc, una antijornada. I… quina satisfacció compartir-lo a Culturopolis envoltades de tantes persones que creuen en les arts com a motor de canvi i transformació social. T’hi sumes?

Descobreix com Mutare connecta el món cultural i social per transformar la societat. Benvingut/da al canvi!