Plenària Mutare (5 juliol)

//// Plenària mutare

Cultura és SOStenibilitat

5 DE JULIOL, CASA RIUS
Enric Granados, 97
De 9.30 h a 14 h

A la plenària Cultura és SOStenibilitat vam conèixer experiències artístiques que mostren altres maneres d’habitar aquest món. Projectes culturals per sostenir la llengua catalana, que cohesionen, que generen oportunitats per a persones i comunitats, i que demostren el camí  cap a l’eficiència energètica.

Horari i programa

9:00 – 9:30 h. Acreditacions

9:30 – 9:40 h. Inauguració artística

Perifèria Gold Battle.

9:40 – 9:45 h. Benvinguda i presentació

A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla i Edgar Garcia, director de l’ICEC.

9:45 – 10:20 h. Entrevista central

La Calòrica. Les arts escèniques s’apoderen del relat de la sostenibilitat.

Mutare Inspira

• 10:20 – 10:30 h. Inspira 1 – Llengua
  • Xavier Cortés i Mercè Prat. La Fera, la fabrica de continguts digitals que dona oportunitats a la creació en català.
  • 10:30 – 10:40 h. Inspira 2 – Cohesió Social
  • Ana Manaia i Laura Gómez. En obert, redibuixant el Centre Obert de Torre Baró.
  • 10:40 – 10:50 h. Inspira 3 – Territori
  • Esteban Marín i Indira García. Mòdul. Centre ecològic cultural.
  • 10:50 – 11:00 h. Inspira 4 – Clima
  • Laia Sucarrats i Ariadna Claret. Cantilafont, un festival sostenible al Lluçanès.
  • 11:00 – 11:10 h. Inspira 5 – Tria comunitat
  • Companyia Dancing Human. El mar ens crida, una performance de plàstic.

11:10 – 11:35 h. Mutare Contrast

Debat amb les cinc expertes que han elaborat el marc teòric de la plenària: Marina Porras (llengua), Anna Villarroya (cohesió social), Rosa Cerarols (territori), Emma Quadrada (clima) i Gemma Carbó (educació cultural)

11:35 – 11:55 h. Pausa cafè

11:50 – 13:55 h. Dinàmica de cocreació

Espai d’intel·ligència col·lectiva on els participants cocreen propostes d’acció des de la cultura en relació a diferents reptes de sostenibilitat.

Dinamitzacions a càrrec de Nyam Nyam i del col·lectiu L’Última Merda.

13:55 – 14:00 h. Tancament.

Conductora: Júlia Bertran.

//// Ponents, projectes i col·laboracions

Participants de la plenària

• Marta Esteve

Directora de la Fundació Carulla

Llicenciada en Dret i Treball Social, postgrau en lideratge i innovació social. Al llarg de gairebé vint anys ha liderat equips i projectes socials en institucions com Càritas, Fundació La Caixa o la Fundació Ires. Actualment dirigeix la Fundació Carulla amb l’objectiu de transformar la vida de les persones i la societat a través de la cultura i les arts. És patrona del Teatre Lliure i membre de la Coordinadora de Fundacions.

• Edgar Garcia

Director de l’ICEC

Llicenciat en Filologia anglesa, i amb formació específica en gestió d’empreses i organitzacions culturals, l’Edgar Garcia és director de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC) des del 2022. Destaca pels seus 28 anys d’experiència professional al sector cultural, especialment en l’àmbit internacionjal. L’any passat va posar en marxa el Pla C*_Cultura pel Clima.

• Júlia Bertran

Conductora de la plenària Mutare

Periodista cultural especialitzada en arts escèniques, escriptora i il·lustradora. Actualment és reportera de Televisió de Catalunya, en programes com Quan arriban els Marcians. Escriptora compromesa socialment, el 2017 va publicar M’estimes i em times, en què qüestiona elements bàsics del sistema heteropatriarcal.

La Calòrica

Les arts escèniques s’apoderen del relat de la sostenibilitat

Companyia teatral creada a partir d’un grup d’alumnes de l’Institut del Teatre. En els seus tretze anys de vida han creat d’una manera estable aproximadament una desena d’espectacles, comèdies polítiques que aborden temes de la seva contemporaneïtat. En podem destacar Fairfly (Premi Max millor espectacle revelació), Els ocells o De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda, una reflexió crítica sobre la passivitat i la incoherència de la societat davant l’emergència climàtica, i també sobre la seva experiència de gestió sostenible de la companyia.

• Xavier Cortés i Mercè Prat

La Fera, una fàbrica digital per a la creació en català

La Fera és un nou agent que neix per propulsar projectes en català a l’univers digital de plataformes, dotar-los de recursos que els permetin créixer, arribar a nous públics i fer-los sostenibles i autosuficients.

Xavier Cortés és dissenyador, publicista, activista i ha estat involucrat en l’escena d’e-sports estatal. Actualment forma part del projecte La Fera.

Mercè Prat, o Semproniana, és creadora de contingut i lingüista en formació. El 2021, va crear el pòdcast La Trinae amb les seves amigues Cèlia i Llum.

Ana Manaia i Laura Gómez

En obert, redissenyant el centre obert de Torre Baró

Un projecte participatiu i de cocreació sobre els espais de l’entorn del Centre Obert de Torre Baró per tal de transformar-los, condicionar-los i dinamitzar-los, tot donant resposta a les necessitats i anhels d’infants i joves que utilitzen el centre.

Ana Manaia és antropòloga i gestora cultural, directora de B-murals, centre especialitzat en art urbà amb seu a Barcelona.

Laura Gómez és arquitecte i membre de El Globus Vermell, col·lectiu que pretén fomentar el coneixement de la ciutat i l’arquitectura mitjançant la imaginació, la reflexió i el debat

• Esteban Marín
    Esteban Marín i Indira García

Mòdul. Centre ecològic cultural

Un nou equipament cultural sostenible, construït per la comunitat a partir de materials ecològics, que cohesiona un territori perifèric de l’Hospitalet de Llobregat. La creativitat urbana i la participació social en zones més necessitades són les arrels d’aquest projecte cultural amb voluntat de reequilibrar el territori.

Parlarem amb Esteban Marín, artista i gestor cultural i president de la Fundació Contorno Urbano, entitat responsable del projecte Mòdul, i amb Indira García, de la Fundació Salut i Comunitat i responsable del Club Social Relaciona’t.

• Cantilafont
    Laia Sucarrats i Ariadna Claret

Cantilafont, un festival sostenible des del primer moment

Un festival de música, arts escèniques i gastronomia que se celebra en un entorn natural del Lluçanès i que es caracteritza per la seva voluntat de preservar i promoure la sostenibilitat ambiental i social, així com per la seva connexió amb la vida i la cultura rurals.

Laia Sucarrats és dissenyadora d’espai i sostenibilitat, membre de l’associació Voraviu Produccions Culturals, que organitza el festival Cantilafont, Brots de Cultura Transhumant i Storb.

Ariadna Claret és ambientòloga, especialitzada en ecologia industrial, ecodisseny i biomimètica.

Companyia Dancing Human

El mar ens crida, una performance de plàstic

Projecte educatiu de creació conjunta per a joves, que neix com a plataforma participativa per a fomentar la creació entre els joves ballarins i impulsar-los al món professional. L’espectacle El mar ens crida vol sensibilitzar l’espectador sobre l’actual problemàtica de l’ús del plàstic i els seus efectes en el mar. Què ens diria el mar, si pogués parlar?

El mar ens crida és el primer projecte de creació de la jove formació badalonina Dancing Human, nascuda de la necessitat de voler fomentar la part artística i creativa entre les joves estudiants de dansa.

• Nyam-nyam
    Nyamnyam

Ariadna Rodríguez i Iñaki Álvarez són Nyamnyam, un espai i col·lectiu creat el 2012 que té com a objectiu promoure la creació, la difracció, l’intercanvi de coneixement i la cultura mitjançant estratègies d’interacció adaptades a cada context.

• L'Última Merda
    Col·lectiu l’Última Merda

Col·lectiu d’arts escèniques que defensa que existeixen altres formes de treballar més horitzontals, col·lectives i inclusives. Creador de l’Assamblea de les arts escèniques i de dinàmiques performatives, entre altres.

Perifèria Gold Battle

Projecte que utilitza el rap com a eina transformadora. Amb aquest, volen augmentar la motivació i creació de vincles amb els joves, amb l’objectiu de millorar les seves emocions, relacions, condicions de vida socials i culturals.

//// Relatores plenària
  • Marina Porras

Eix llengua

Marina Porras Martí és doctora en Teoria de la literatura i Literatura comparada i professora a la facultat d’humanitats de la UPF. És llibretera i col·labora com a periodista cultural en diversos mitjans de comunicació. Ha publicat l’assaig L’enveja (2019) i el retrat biogràfic de Rodoreda Al mig de la vida, jo (2023), i ha editat i prologat textos d’autors com Gabriel Ferrater, Katherine Mansfield o Virginia Woolf.

Anna Villarroya

Eix cohesió social

Doctora en Economia del Sector Públic i professora d’economia de la cultura i polítiques culturals a la Universitat de Barcelona (UB). És directora del Centre de Recerca en Informació, Comunicació i Cultura (CRICC) de la UB i coordinadora del Programa de Doctorat Interuniversitari en Estudis de Gènere: Cultures, Societats i Polítiques.

• Rosa Cecarols
    Rosa Cerarols

Eix territori

Geògrafa, membre fundadora del centre cultural Konvent i coeditora del llibre L’altre món rural (2022) amb Joan Nogué. També és professora al Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

*Fotografia: Séverine Sajous.

• Emma Quadrada

Eix clima

Emma Quadrada Costa és periodista i gestora cultural. Ha treballat com a guionista, presentadora i directora de programes der ràdio i televisió. La seva trajectòria com a gestora cultural engega amb la creació del Festival Liternatura l’any 2018. Des de llavors s’ha especialitzat en l’àmbit de la cultura i la sostenibilitat. Actualment, col·labora en diversos projectes culturals i treballa per a l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona en el marc del projecte Barris + Sostenibles.

• *Fotografia: Álvaro García.
    Gemma Carbó

Eix educació

Directora del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla. És historiadora, gestora cultural i doctora en ciències de l’educació en l’àmbit de les polítiques culturals i educatives. Interessada des de sempre en les connexions entre el món de la cultura, l’educació i el desenvolupament sostenible. La seva aposta és per la cultura com a eix de les polítiques públiques i com a eina de transformació social