Formació 1: Visió i projecte compartits

//// Vídeo de la càpsula 1
//// Contingut

Moltes de les propostes culturals o artístiques desenvolupades en centres educatius amb un agent cultural venen tancades sense una reflexió i treball conjunt. Què volem dir quan diem que treballem conjuntament? Què és la visió en un projecte i com podem elaborar-la de forma compartida entre un centre educatiu i un agent cultural? Fanny Figueras i Ester Bonal ens ho expliquen en la primera formació del Programa Connexions 21-22.

Introducció

Benvinguda per Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural

Presentació ponents: Fanny Figueras, professora d’art de l’INS Angeleta Ferrer i Ester Bonal, directora de Xamfrà i d’EducArtS.

Programa Connexions

1. És important dissenyar el projecte conjuntament entre les dues parts (centre educatiu i agent cultural)? Per què? (min. 4:25)

FF: Primer de tot s’han de saber quines expectatives té cada part (centre educatiu i agent cultural) i trobar la connexió entre ambdues. Com a punt de partida, és fonamental dir què esperem l’un de l’altre i preveure el context d’on partim, ja que sovint es parteix contextos contraposats. Hi ha d’haver un clima de confiança i el projecte s’ha de dissenyar de manera molt particular, tenint en compte el context de cada centre.

EB: Quan pensem qualsevol projecte educatiu hem de partir de la base d’una necessitat expressada o observada. En qualsevol projecte cal dur a terme una gestió de l’imprevist que potencia la creativitat. Aquest és un repte que teniu, ja que moltes vegades, per culpa de tot el que està reglat perdem el focus de vista. També s’ha de vigilar perquè avaluem, quin sentit ha de tenir l’avaluació i entendre que el que estem fent són processos. Potser el primer dia no es podrà cocrear tot, però més endavant potser sí. El projecte és un camí.

2. Quins són els tres elements clau que han de tenir els projectes de cocreació entre arts i educació? (min. 11:57)

FF: Tenir clara la potència de l’art en el sistema educatiu, confiar en l’alumne com a subjecte i estar oberts a la incertesa.

EB: Reaprendre a escoltar-nos, posar la mirada en el procés i no en el resultat. Assumir riscos educatius.

3. Quina és l’organització dins del claustre per dur a terme els projectes artístics educatius? (min. 22:20)

FF: Cada centre ha de trobar el seu model. Depèn de la gent que hi ha i de les possibilitats. Cal facilitar que altres matèries i professors intervinguin en el projecte i tenir expectatives reals. És molt important que l’equip directiu doni suport i anticipar possibles entrebancs. Per últim, que els docents i agents culturals tinguin espais de trobada per comentar tot el que és necessari sobre el procés.

EB: Hem d’escoltar el nostre entorn i buscar sinergies dins del claustre. Acostar a la resta el projecte que s’està fent i convertir-ho en un procés de reflexió, on les diferents activitats artístiques serveixin per expressar-se. Va molt bé crear vincles entre grans i petits, ja que es crea un ambient socioafectiu molt interessant.