Els Baldiri, una festa plena de vida i d’escola

Autora: Rosa Maria Codines i Farré
Inspectora d’Educació als ST de Tarragona

Fotografies: Albert Grinyó

El dissabte dia 8 de juny, en plena primavera i al Museu Terra de L’Espluga de Francolí, la Fundació Carulla ha fet el lliurament dels Premis Baldiri Reixac corresponents al curs 2023-24. Una festa plena de vida i d’escola.

Aquesta convocatòria ha estat exitosa pel que fa al nombre elevat de candidatures que s’han presentat dels diferents centres educatius d’arreu dels Països Catalans. Treballs que excel·leixen i  que són mereixedors de ser guardonats.

El jurat, en el transcurs de les seves deliberacions i argumentacions, ha posat en tot moment en consideració la vàlua dels treballs. Projectes que ens expliquen coordinacions ben fetes dins dels centres, raonaments que ens diuen perquè es fa proposta d’aquella metodologia concreta, planificacions ben pensades i que es duen a terme amb molta il·lusió i determinació. A través de l’anàlisi de les candidatures, hom s’adona del talent i del múscul que l’educació gaudeix al nostre país.

Els equips de mestres malden per fer que els alumnes aprenguin amb eines basades amb la manipulació, l’enginy i sobretot d’acord amb les bases d’aquest any del premis fent servir amb el seu aprenentatge, les arts i la llengua catalana. La música, el cant, el cinema, la ràdio, els curts, les pel·lícules, les biblioteques, les edicions dels llibres i altres materials, i tot fent ús de la llengua catalana la qual s’ha evidenciat com a eix motor i com a pal de paller dels projectes que s’han presentat.

Així doncs, d’acord amb aquests arguments el jurat finalment ha escollit el centre que es mereix ser el guardonat pel que fa al projecte transformador i esdevenir Escola transformadora i els projectes que han destacat en la modalitat Arts i Llengua i Experiències Innovadores. I, sempre, tenint en compte el principi bàsic que regula els Premis que siguin centres, els treballs dels quals s’hi desenvolupen, arrelats a l’escola catalana en llengua i continguts i actituds cíviques vers la catalanitat i així poder reconèixer l’excel·lència.

Al Museu Terra de L’Espluga de Francolí amb tots els centres guardonats, amb els nens i les nenes, amb els jurats, amb l’assistència de la directora i el president de la Fundació Carulla i també d’en Pere Mayans com a Cap de Servei de Suports i Recursos lingüístics del Departament d’Educació, s’ha fet  el lliurament  dels Premis i reconeixements. Tot plegat ha esdevingut una gran festa. Un acte molt emotiu on l’escola i la  tasca del seu dia a dia ha pres un valor molt rellevant. Projectes que s’han evidenciat com a veritables motors transformadors de l’escola d’avui en dia. Una escola viva i que malda per situar els alumnes en ple segle XXI.

Una edició més, els Baldiri s’han omplert de treball ben fet, de propostes que s’han desenvolupat o bé de projectes que pel seu plantejament mereixen que se’ls valori i se’ls destaqui. Només resta felicitar a tots els que han estat mereixedors dels premis Baldiri Reixac d’aquest curs 2023-24 i agrair d’una manera molt afectuosa i intensa a tots els equips docents d’altres candidatures que s’han presentat i que no han arribat a la fase de finalistes.

Us encoratgem a tots a seguir treballant  projectant idees per tal que aquests treballs arribin als nostres alumnes i els ajudin a millorar en les seves competències educatives i amb els  sabers que han d’adquirir durant la seva escolarització.

Felicitats a tothom, enhorabona per la feinada feta en pro de l’educació, especialment a la Fundació dels premis Baldiri Reixac, al jurat, a l’organització i a l’assistència de tots els centres i famílies que ens han volgut acompanyar en un dia tan especial.

CONEIX TOTS ELS GUANYADORS BALDIRI 23-24 AQUÍ