La Nadala

Llegeix la Nadala 2019 capítol a capítol!

//// Nadala - Nou article

L’associacionisme a Catalunya: cultura i democràcia

Identitat catalana, cultura, democràcia i associacionisme.

Ens en parla l’escriptor i poeta Xavier Theros en aquesta nova entrega de #LaNadala2019.

Llegeix-lo!
//// Articles
  • Capítol 3: L’associacionisme a Catalunya: cultura i democràcia

Autor: Xavier Theros

L’associacionisme és un dels trets idiosincràtics de la societat catalana, amb una llarga història. Ja es tracti d’organitzacions religioses, gremis, cooperatives, clubs excursionistes o colles de diables, cada època ha tingut el seu model. Aquestes organitzacions van treballar per preservar la cultura popular, al mateix temps que les seves reivindicacions al carrer formaven una nova societat que es volia democràtica.

• Capítol 5: Els festivals musicals catalans

Autors: Joaquim Vilarnau i Jordi Vidal

Sense cap mena de dubte, els festivals musicals catalans aporten innovació artística i social, connecten des de l’emoció i, els que tenen un vessant de compromís social, fomenten el sentit crític i estableixen un pacte amb els reptes compartits. Elements presents en el decàleg mūtāre sobre cultura i transformació social.

Descarrega
  • Capítol 4: Créixer amb els peus tocant a terra: el món casteller en el seu millor moment

Autors: Guillermo Soler i Carme Escales

Els castellers són gent ordinària fent coses extraordinàries i desenvolupen un sentit de continuïtat, cohesió social i solidaritat». Aquests destacats del text enllacen amb els punts del decàleg mūtāre que parlen de la cultura per a tothom i de la necessària implicació i cocreació de les persones en els esdeveniments culturals.

Descarrega
  • Capítol 2: La recuperació del carrer com a espai festiu a finals dels setanta i com a estratègia política de país

Autor: Xavier Albertí

L’aportació d’innovació artística i social, i la connexió des de l’emoció i la il·lusió pel canvi són els dos punts del decàleg mūtāre més presents en aquest article, que repassa la irrupció de noves propostes teatrals i artístiques durant la dècada dels setanta del segle passat i l’impacte que van tenir a l’espai públic. Un període d’ebullició i forts batecs als carrers del país.

• Capítol 7: El Raval, un barri sempre en construcció

Autora: Arantza Díez

La construcció d’equipaments culturals com a estratègia de desenvolupament de l’espai públic porta implícits elements del decàleg mūtāre, com ara crear oportunitats perquè les persones visquin i s’apropiïn de la cultura o bé afavorir el desenvolupament sostenible: social, econòmic i mediambiental.

• Capítol 1: En defensa de la cultura com a motor de transformació social

Autora: Anna Villarroya

El primer article de la Nadala és una aproximació acadèmica de la capacitat transformadora de la cultura. Un enfocament teòric que serveix per emmarcar conceptualment la resta de capítols de la publicació i que, en essència, recull tots els elements identificats en el decàleg mūtāre.

Descarrega

La Nadala és la publicació cultural que recull les principals fites culturals que han transformat la nostra societat. A través d’ella, rebem aportacions econòmiques que destinem íntegrament als Premis Baldiri Reixac.

La Nadala 2019: la cultura transforma el carrer analitza com la cultura transforma i dona vida a l’espai públic: l’art urbà, els festivals, la cultura popular, els castellers o les arts de carrer, ens han permès participar col·lectivament d’una vida i identitat comuna.