Coneix les claus sobre com comunicar els projectes educatius i culturals per donar-los més rellevància i mostrar la seva capacitat transformadora. Posarem exemples i llençarem idees per comunicar-nos amb la nostra comunitat, documentar els aprenentatges i construir un nou relat!
Amb Sandra Costa de La Costa Comunicació i Carmina Hereu de la Fundació Carulla.
Introducció
Benvinguda per Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural.
Programa Connexions
Presentació ponents: Sandra Costa, directora de La Costa Comunicació i Carmina Hereu, responsable de màrqueting i comunicació estratègica de la Fundació Carulla.
El projecte, el millor valor (min. 5:14)
El projecte és el millor valor que teniu. Només cal que el vestiu bé i l’expliqueu. Busqueu allò que us fa diferents, singulars i que us donarà el millor material per explicar-vos.
Hem de construir el millor relat i preparar contingut per acompanyar-lo: fotografies, vídeos, textos, dissenys i altres elements per mostrar totes les potencialitats del projecte i del procés.
També cal parlar sobre el procés i ensenyar-lo, ja que el recorregut és una de les peces clau d’aquest tipus de projectes.
Pensem en els públics per encertar en la comunicació (min. 8:21)
Treballem amb educació i cultura, per tant, tractem amb públics diferents i hem de pensar en cadascun d’ells a l’hora de comunicar-nos. S’han d’adaptar llenguatge, contingut, canals i materials a cada tipus de públic.
La comunicació és diferent i a través de canals diferents en funció dels públics:
- Internament: Escola, organització, implicats…
- Externament: Mitjans, xarxes…
- Famílies / Participants: per WhatsApp, correu electrònic…
És molt important plantejar-nos: Què expliquem? Què volem aconseguir?
Calendari i programació de la comunicació (min. 13:05)
Una de les eines clau en la comunicació és el treball amb previsió i programació. D’aquesta manera, es pot treballar millor l’estratègia i amplificar el missatge.
Hem de pensar en com documentarem tot el projecte un cop arrencat per cobrir totes les necessitats de la comunicació. Fer fotografies i vídeos en diversos moments, materials que necessitarem per campanyes de premsa…
Bones eines de treball en comunicació són les de programació i calendarització de continguts per sistematitzar la feina.
Busquem objectius realistes i raonables (min. 20:45)
Sempre és millor tendir a fixar-nos objectius realistes i mesurables.
És important que els sectors implicats s’assabentin del projecte (educatiu, cultural, familiar, social).
Cal explicar els beneficis que aporta el projecte i aconseguir ressò mediàtic del procés i del resultat final.
Creació de relats i continguts (min. 25:54)
Hem de preparar el contingut que ens acompanyarà a tota la comunicació, per construir la història i explicar-ho a dins i a fora. Trobar elements que serveixin per reflectir els valors i propòsits del projecte i transformar-ho en bon contingut.
Contingut que genera relat:
- Mostrar els nostres valors
- Aprofitar l’especialització del projecte
- Contingut relacionat, recomanacions, llistes temàtiques a Spotify…
- Generar activitats online
S’ha de tenir molt clar el relat i en què es fonamenta, reforçar el perquè del projecte.
Explicar-nos cap a fora, donar visibilitat: premsa i mitjans (min. 35:40)
És essencial disposar de bases de dades de mitjans de comunicació amb afinitats pel nostre projecte: educació, cultura, societat.
Hem de preparar materials per acompanyar les comunicacions que tindrem amb la premsa: nota de premsa, dossier de premsa, fotografies i vídeos… També pensar què i com voldrem explicar el projecte i mostrar-los el procés i el resultat final.
Podem pensar en els mitjans de manera estratègica i de col·laboració. Per exemple, fer un podcast o generar algun tipus de contingut de manera conjunta. Molt important: Tenir en compte els drets d’imatge i permisos dels infants.
Cal seduir els periodistes amb els valors que fan singular el nostre projecte!
Explicar-nos cap a fora, donar visibilitat: xarxes socials (min. 44:36)
Preparar els materials per acompanyar la comunicació que farem a les xarxes i programar-los. També cal una feina de coordinació amb tots els agents que estan implicats per tenir més ressò i millors resultats.
Una bona eina és compartir un espai al núvol amb tots els implicats per posar a disposició de tothom el calendari de publicacions.
Dotem la comunicació de pressupost
La comunicació s’ha de dotar d’un equip/proveïdors i pressupost per veure que és una inversió i no només una despesa. S’ha de destinar pressupost a:
- Creació de continguts (dissenys, fotografies, vídeos…)
- Impressió (si tenim material físic)
- Publicitat digital
- Retransmissions en streaming
- Presentacions del projecte
- Equip de persones que gestioni la comunicació
- Eines de gestió de la comunicació
Avaluem els resultats de la comunicació
- Què ha funcionat (o què no ha funcionat)
- Si hem assolit els objectius proposats
- Si hem arribat als públics que ens interessaven
- Si hem de corregir coses de cara a futurs projectes
- Poder conèixer l’impacte de les accions
- Veure si el relat i els missatges han funcionat
- Conèixer la percepció interna i externa
Exemple real: Tot dansa 2019. Un projecte transformador que vincula educació i cultura (min. 58:39)
La creativitat és la base d’una bona comunicació!