Mutare Formació

Arts i educació per fomentar l'esperit crític

//// Formació Mutare 2025

Arts i educació per fomentar l'esperit crític

1, 2, 3 I 4 DE JULIOL, DE 9 A 14 h

1 de juliol – Fabra i Coats (c/ Sant Adrià, 20) 

2, 3 i 4 de juliol – Fundació Carulla (c/ Almogàvers, 214) 

INSCRIPCIONS

La Formació Mutare 2025 ofereix un espai de reflexió, diàleg i experimentació sobre la relació entre el pensament crític, les arts i l’educació, en el marc normatiu de la LOMLOE (Decret 175/2022).

Amb un enfocament innovador, aquest curs convida els docents a redefinir la seva manera d’entendre, observar, viure i expressar el món, i ofereix eines per fomentar el pensament crític a través de l’expressió artística i visual. La proposta combina teoria, anàlisi de referents, metodologies actives i pràctiques experimentals per impulsar la innovació pedagògica.

Inclou la plenària Mutare Educació “Arts pel canvi”, un espai de debat sobre el potencial de les arts per transformar l’educació i la societat, i com les arts contribueixen a estimular el pensament crític de l’alumnat. La formació també compta amb 10 hores de treball autònom amb lectures i materials.

______

On?

 

Les places són limitades. INSCRIU-T’HI!

//// Durada i preu

Curs reconegut pel Departament d'Educació

Aquest està reconegut pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i consta de 30 hores repartides en 4 jornades: Plenària Mutare Educació (5 hores) + 3 dies de sessions presencials (15 hores) + treball autònom (10 hores)

PREU140 € 120 €
Oferta especial fins al 30 d’abril

Horari i programa

1 DE JULIOL – MUTARE EDUCACIÓ – FABRA I COATS

8:30 – 9:00 h – Acreditacions 

9:00 – 9:15 h – Benvinguda  

A càrrec de Marta Esteve

9:15 – 10:00 h – Conferència inaugural

A càrrec de Josep Pedrals 

10:00 – 11:00 h – Taula rodona 

11:00 – 11:20 h – Pausa cafè 

11:20 – 12:20 h – Experiències artístiques inspiradores 

12:20 – 13:50 h – Tallers:  

  • Dansa i filosofia – Arantza Labuena (Qui soc jo?)  
  • Rap – Pau Llonch (Versembrant) 
  • Anàlisi d’imatges – Raquel (Drac Màgic) 

13:50 – 14:00 h – Tancament

2 DE JULIOL – FUNDACIÓ CARULLA

9:00 – 11:00 h – Benvinguda

Compartim les intencions del dia.

  • Pràctiques d’atenció, obertura i activació creativa. 
  • Sessió: Què és el pensament crític? Aclarim nocions. 
  • La importància de connectar cosmovisions diverses per desenvolupar una mirada més oberta i complexa del món. 

11:00 – 11:30 h – Pausa cafè  

11:30 – 13:00 h – Taller de creació

El món és molt més que blanc i negre: més enllà del binarisme i la dualitat.

13:00h – 14:00h – Recull del dia i reflexió

Més enllà del judici, el poder de l’observació conscient.

3 DE JULIOL – FUNDACIÓ CARULLA

9:00 – 11:00 h – Benvinguda

Compartim les intencions del dia.  

  • Pràctiques d’atenció, obertura i activació creativa. 
  • Sessió: Quina relació tenen les arts i el pensament crític? Cap a una nova visió.  

11:00 – 11:30 h – Pausa cafè  

11:30 – 13:00 h – Taller de creació 

  • Percebre, comprendre, transformar: el poder de l’observació per a la creació. 
  • Treball amb referents artístics. 

13:00 – 14:00 h – Recull del dia i reflexió

Expressió diversa i no exclusió: repensant els espais educatius. 

4 DE JULIOL – FUNDACIÓ CARULLA

9:00 – 11:00 h – Benvinguda

Compartim les intencions del dia.  

  • Pràctiques d’atenció, obertura i activació creativa. 
  • Sessió: Pensament crític, arts i educació: com podem transformar el futur davant els reptes del present? 

11:00 – 11:30 h – Pausa cafè  

11:30 – 13:00 h – Taller de creació 

Nous dissenys d’activitats i situacions d’aprenentatge que fomenten el diàleg crític mitjançant les arts. 

13:00 – 14:00 h – Debat final

reaCtives o Creatives? 

Tancament 

//// Programa

Continguts del curs

Pensament crític i educació

• Proposta d’una nova visió on les arts esdevenen eines fonamentals per estimular el raonament crític i la construcció de significat en l’aprenentatge.

Noves perspectives educatives

• Relació entre pensament crític i expressió visual i plàstica en el context educatiu.
• Els 6 vectors del currículum LOMLOE com a marc per integrar la creativitat i el pensament crític a l’aula.
• La importància de connectar cosmovisions diverses per desenvolupar una mirada més oberta i complexa del món.

Els llenguatges artístics com a eines per a la reflexió i la innovació pedagògica

• Potencialitat de l’expressió artística per desenvolupar situacions d’aprenentatge que fomentin la reflexió i el qüestionament.
• Experimentació amb pràctiques artístiques per estimular la curiositat, l’anàlisi i la interpretació.
• L’art com a motor per desenvolupar estratègies de pensament crític i creatiu en l’alumnat.

Creativitat i pensament crític

• Disseny d’activitats i situacions d’aprenentatge que fomentin el diàleg crític i la capacitat d’anàlisi mitjançant les arts.
• Reflexió sobre el paradigma del plurivers i la seva aplicació en les pràctiques pedagògiques.
//// Formadores
  • Marta Camps

    Doctora en Innovació Educativa, Màster en Art Contemporani, Màster en Creative Intelligence i Llicenciada en Belles Arts. És creadora interdisciplinària, gestora creativa, consultora pedagògica especialitzada en creativitat i educació i membre del Consell pedagògic de BAU, Centre Universitari d’Arts i Disseny. És professora fa més de 25 anys i practicant del color, moviment, el dibuix, el disseny i altres llenguatges expressius i comunicatius que permet a tots connectar-se amb el potencial interior per tal d’expandir-se i desenvolupar-se com a éssers creadors. 

  • Cristina García

    Mestra d’Educació Especial. Cofundadora de l’Espai Aigua (escola infantil i primària) i del Laboratori Pedagògic, espai de creació, investigació/experimentació i formació en pedagogies innovadores. Té un recorregut llarg acompanyant neurodivergències, diversitat funcional i diversitat neurotípica. Formadora de mestres, directora i gestora de projectes. Mestra creadora.