Mutare Educació (3 juliol)

La revolució creativa

//// Mutare Educació

La revolució creativa: arts, creativitat i educació

3 DE JULIOL, CAMPUS BAU
Edifici Pujades – c. de Pujades, 118
De 9 h a 14 h

Entrada gratuïta

 

Com treballem la creativitat als centres educatius? Els/les docents es consideren persones creatives? Però… què és la creativitat? Què podem fer per impulsar-la entre els/les docents i l’alumnat?

Al Mutare Educació d’enguany entendrem el fenomen creatiu i aprendrem a explorar els seus beneficis al servei de la pràctica educativa interdisciplinària. Coneixerem diferents experiències, ens inspirarem i viurem la creació artística col·lectiva en primera persona.

Despertarem la nostra creativitat. Farem la revolució creativa.

//// Plenària i formació

Arts, creativitat i educació

La jornade de Mutare Educació està inclosa dins el curs de Formació Mutare: Arts i creativitat en l’educació.

Si vols aprofundir en les claus del poder de la creativitat per transformar l’educació, apunta’t al curs de formació de 15 hores reconegut pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Horari i programa

8:30 – 9:00 h. Acreditacions

9:00 – 9:30 h. Benvinguda i presentació

A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla

9:30 – 10:30 h. Xerrada performativa

La revolució creativa
Marta Camps

Marta Camps ens presentarà què és i com funciona el fenomen creatiu i com podem explorar els seus beneficis al servei de la pràctica educativa interdisciplinària, a partir de la visió creativa de Mercedes Boronat, l’aposta educativa de Ken Robinson i els darrers avenços en neuroeducació.

10:30 h – 11:00 h. Pausa cafè

Mutare Educació Inspira

  • 11:00 – 11:10 h. Inspira 1
  • Escola en residència al CCCB
    Marian Díaz i Roc Tarrés
  • 11:10 – 11:20 h. Inspira 2
  • El llibre roig
    Teresa Mata
  • 11:20 – 11:30 h. Inspira 3
  • Nilak, circ teatre itinerant
    Oriol Escursell
  • 11:30 – 11:40 h. Inspira 4
  • Art integrat a la Sagrada Família
    Toni Rojas i Anna Gil
  • 11:40 – 11:50 h. Inspira 5
  • Crealabs
    Irene García

12:00 – 13:50 h. Dinàmica artística

Recrea’t en moviment
Laia Capdevila, Diego Sinniger i Justine Marouzé

Per portar la creativitat a la pràctica, els participants seran convidats a obrir els sentits, jugar, explorar, gaudir i reconèixer la creativitat interna, començant pel cos i per allò que tenim a l’abast. I què passa quan, a més, li sumem la força del grup?

13:50 – 14:00 h. Tancament

Conductora: Júlia Bertran

 

//// Ponents, projectes i col·laboracions

Participants de Mutare Educació

  • Marta Esteve

    Directora de la Fundació Carulla

    Llicenciada en Dret i Treball Social, postgrau en lideratge i innovació social. Al llarg de gairebé vint anys ha liderat equips i projectes socials en institucions com Càritas, Fundació La Caixa o la Fundació Ires. Actualment dirigeix la Fundació Carulla amb l’objectiu de transformar la vida de les persones i la societat a través de la cultura i les arts. És patrona del Teatre Lliure i membre de la Coordinadora de Fundacions.

  • Júlia Bertran

    Conductora de la plenària Mutare

    Periodista cultural especialitzada en arts escèniques. Treballa des del 2005 a Televisió de Catalunya, en programes com Silenci?, Ànima, Quan arribin els Marcians o Nervi.  Escriptora compromesa socialment, el 2017 va publicar M’estimes i em times, en què qüestiona elements bàsics del sistema heteropatriarcal, i al 2023, Estimada desconeguda, sobre els dilemes de la maternitat tardana i la reproducció assistida.

  • Marta Camps

    Conferència central

    Doctora en Innovació Educativa, Màster en Art Contemporani, Màster en Creative Intelligence i Llicenciada en Belles Arts. És creadora interdisciplinària, gestora creativa, consultora pedagògica especialitzada en creativitat i educació i membre de consell pedagògic de BAU, Centre Universitari d’Arts i Disseny. És professora fa més de 25 anys i practicant del color, el moviment, el dibuix, l’escriptura, el disseny i altres llenguatges expressius i comunicatius que permet a tots connectar-se amb el potencial interior per tal d’expandir-se i desenvolupar-se com a éssers creadors.

  • Marian Díaz i Roc Tarrés

    Escola en residència al CCCB

    Projecte de veïnatge cultural entre l’Institut Miquel Taradell i el CCCB. Les dues institucions treballen juntes per construir un projecte educatiu que connecta els aprenentatges dels joves amb els grans debats del món contemporani. Durant tot el curs escolar, els estudiants visiten el CCCB dos dies a la setmana per conèixer-lo per dins, apropar-se a diferents llenguatges artístics i transformar la seva percepció de la relació entre cultura i educació.

    Marian Díaz és coordinadora del programa i Roc Tarrés és mestre de l’Institut Miquel Taradell

  • Teresa Mata

    El llibre roig

    Projecte realitzat en el IES Andrés Alfaro de Paiporta amb l’alumnat dels diferents nivells educatius on es va generar una experiència col·lectiva al centre que va implicar la recopilació de les resistències quotidianes a l’adultocràcia que viu i experimenta l’alumnat. Es va generar una campanya gràfica de guerrilla al centre i es va fer un procés de recerca i catalogació d’experiències i relats convertits en el “Manual de resistència” col·lectiu.

    Teresa Mata forma part del Col·lectiu Massa Salvatge.

     

     

  • Oriol Escursell

    Nilak, circ teatre itinerant

    Projecte cultural d’arts escèniques contemporànies que s’encarrega d’arribar a pobles amb poca o nul·la presència de la creació escènica i cultural. Amb l’objectiu d’apropar la pràctica als territoris menys desenvolupats estructuralment, aporten experiències úniques als habitants d’aquests municipis, deixant una petjada cultural transformadora, des de la perspectiva educativa i comunitària. És Premi Nacional de Cultura 2024.

    Oriol Escursell és fundador de Nilak.

  • Toni Rojas

    Art integrat a la Sagrada Família

    Projecte pilot impulsat per la Sagrada Família i la Universitat Blanquerna. Integra coneixements artístics i de la cultura i la llengua catalana al currículum escolar a través de l’aproximació a la Sagrada Família. Té l’objectiu de promoure el coneixement del patrimoni cultural vinculat a la basílica i d’impulsar la creativitat i les habilitats artístiques dels infants i joves, fent servir el català com a llengua de coneixement i creació.

    Toni Rojas és docent de l’Escola Vedruna Immaculada de Barcelona i l’Anna Gil és alumna del centre.

  • Irene García

    CreaLabs

    Els CreaLabs són espais de creació que fomenten la descoberta i l’experiència activa a partir de reptes. Són espais de relació, de convivència i comunicació on es generen escenaris d’aprenentatge que conviden als alumnes a posar en pràctica certes habilitats, destreses o capacitats a fi de poder donar resposta als interrogants plantejats.

    Irene García és cap d’estudis de primària de l’Escola Voramar