Sis claus per situar la cultura i les arts a l’aula

Taula periòdica de Mutare Educació

La taula periòdica de Mutare revela les claus del binomi transformador: Educació i Cultura

Està demostrada l’eficàcia del binomi educació i cultura, l’enriquiment que suposa per als alumnes introduir les arts a les aules i l’oportunitat que es genera per abordar el coneixement des d’un altre vessant. No obstant, passar de la teoria a la pràctica no sempre és fàcil. Sorgeixen dubtes i pors que es poden acabar convertint en barreres. Per aquest motiu, i perquè creiem que totes les nenes i nens tenen el dret d’aprendre amb la cultura i des de la cultura, compartim amb vosaltres la taula periòdica de Mutare Educació: un recull de sis elements clau a l’hora d’introduir la cultura i les arts a les aules, fruit del treball conjunt entre mestres, escoles i agents culturals durant les jornades de Mutare Educació.

1. Reflexió: Cal fer una reflexió prèvia per establir per què és necessari fer el que farem (introduir les arts en l’educació) i definir uns objectius. Què aprendrem? I amb quina finalitat? Connectar amb les motivacions i els desitjos dels implicats és un aspecte a considerar. Partir des del consens és començar amb bon peu.
  2. Persones: L’art és sinònim d’emocions. Emocions que ens remouen, per això cal construir recursos metodològics i emocionals tant per a l’alumnat com per al professorat. No podem obviar el benestar de les persones.
  3. Metodologia: Situar el vessant artístic com a eix transversal en el projecte educatiu de l’escola implicarà una modificació del model d’organització del centre. Els punts principals a considerar són:
    • Garantir la participació de tothom (alumnes, mestres, famílies i artistes) i co-crear.
    • Compartir els objectius perquè siguin un procés inclusiu, compartir els èxits per celebrar-los junts i compartir els fracassos per aprendre i ser resilents.
    • Construir cultura, fer que els alumnes siguin creadors i introduir els llenguatges artístics a l’escola en diferents disciplines (matemàtiques, esport, ciències…).
    • Comunicar el que fem.
  4. Formació: Els mestres i els agents culturals han de formar-se per poder formar. Han de rebre una formació artística i pedagògica de qualitat que toqui temes com el pensament crític i els valors de la diversitat.
  5. Recursos: Reconvertir aules en desús, estar al dia de les fonts de finançament públiques o privades i crear espais de trobada regulars entre mestres, alumnes i artistes són algunes de les opcions que tenim per fer viables els projectes. La perspectiva econòmica, del temps i la logística són essencials.
  6. Avaluació de l’èxit: El funcionament del projecte necessita un sistema efectiu d’avaluació, a més de planificar, crear comissions de seguiment amb tots els implicats i autoavaluar-se. Si alguna cosa no rutlla, la podrem reconduir.

Efectivament, són molts els reptes que ens planteja aquest nou paradigma, però gràcies al coneixement compartit hem estat capaços de delimitar els primers elements a tenir en compte. Anem avançant en l’objectiu de Mutare Educació: enfortir el vincle entre el sector cultural i l’educatiu per crear l’energia transformadora que sorgeix quan aquests dos elements s’ajunten. Seguim!

CONSULTA LA TAULA PERIÒDICA COMPLETA