Quan la cultura és la resposta, tangible, als reptes socials d’un municipi

Mutare territori

Fotografia: Associació Alba

Ho hem tornat a fer. Hem tornat a viure com la cultura pot ser part de la resposta als reptes socials concrets d’un territori, d’un municipi. És el que ens permet Mutare al territori‘: fer realitat allò que tant diem, però que potser, poques vegades fem. Posar la cultura al servei de les necessitats socials concretes d’una comunitat. De veritat.

En aquesta ocasió ha passat a Verdú, un petit municipi lleidatà en el qual l’Associació Alba es va proposar un repte: com transformem l’Espai Verdú perquè sigui un espai cultural comunitari inclusiu? Com ho fem perquè l’Espai Verdú sigui:

• Un espai obert a totes les persones.
  • Que tingui una oferta d’activitats definida des de la cocreació dels diversos agents i entitats del territori.
  • Que aprofiti i valori la història del mateix espai (Museu de Joguines i Autòmats), la riquesa del mateix territori (cultura, creació, gastronomia) i el coneixement de l’Associació Alba (mirada inclusiva).

Un repte majúscul! Però, com deia una persona de l’Associació Alba «Quan somiem en comunitat el poder transformador de la cultura es multiplica!».

Això és el que ens permet portar Mutare al territori. Perquè Mutare és un espai de diàleg, reflexió i acció sobre com la cultura transforma la societat. És un espai d’intel·ligència col·lectiva que suggereix continguts i eines per fer que els projectes culturals i educatius incrementin la seva capacitat de millorar la vida de les persones.

Diem que Mutare és una metodologia per repensar-nos, un espai més necessari que mai per trobar respostes creatives als nous reptes socials i culturals. Mutare és cultura i transformació social, l’aposta decidida de la Fundació Carulla per acostar la seva visió a les realitats diverses del nostre país.

Un espai de cocreació: la cultura és la resposta

Però podríem dir que, realment, Mutare al territori és l’excusa per seure i dialogar amb persones amb qui compartim objectius, però amb les que, potser, mai hem parlat. Per tant, és l’espurna que encén el poder de la màgia compartida.

Comencem per inspirar-nos amb experiències que ens aporten llum, des dels aprenentatges sobre com s’han resolt reptes semblants en altres entorns. Després ens posem a treballar, entra en joc la part racional, però que es veu exponencialment multiplicada per la força del grup. Ens pot semblar que no acabem d’entendre el que hem de fer, que el grup no dona resposta al que ens indiquen des d’un ritme marcat per un cronòmetre que ens arrossega… Però de cop tot agafa sentit i veiem que hem arribat a fer propostes que aporten valor a totes les parts implicades.

Construïm un relat, fem propostes d’acció… i, sobretot, teixim les complicitats que ens permetran impulsar la transformació que hem imaginat entre totes.

I l’emoció, que arriba amb les arts, amb un moment en què totes, sigui quina sigui la nostra condició, ens deixem atrapar i portar per una proposta artística que ens recorda que la condició humana va d’això, de viure i compartir emocions.

Com deien des de l’Associació Alba: «Avui comença la revolució! Tot està per fer i tot és possible!» I sabem que, entre totes, ho farem realitat.

Marta Esteve i Nekane Navarro
Fundació Carulla