Mutare en ruta: Vulnerarts també transforma Tarragona

Espectacle Eucaristia

Fotografies d’Albert Carreras i Javier Martínez

Immersió, coneixement i inspiració:  la primera jornada plenària Mutare 2023 fora de la ciutat de Barcelona.

Més d’un centenar de professionals van debatre sobre el paper de la cultura i l’educació davant els reptes socials a la primera jornada Mutare Vulnerartsa Tarragona.

“Quan parlem de vulnerabilitat ens imaginem que està en els altres. Però tots som persones i la realitat està condicionada per les condicions en què viu la persona. Vulnerables som tots, deixem de posar etiquetes i de parlar de col·lectius”. Amb aquesta reflexió introduïa Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, la primera jornada de Mutare VulnerArts a Tarragona.

L’esdeveniment es va realitzar el 3 de febrer al Tinglado 1 del Moll de Costa, amb l’objectiu de donar a conèixer i compartir experiències artístiques per treballar amb persones en situació de vulnerabilitat. La Fundació Carulla en col·laboració amb l’Ajuntament i el Port de Tarragona va donar veu a diversos creadors culturals i col·lectius educatius en un espai artístic immersiu.

L’acte de  benvinguda va ser a càrrec del director de Desenvolupament Corporatiu del Port de Tarragona, Joan Basora, de Manel Castaño, conseller d’Educació, Ocupació i Desenvolupament Econòmic, Inés Solé, consellera de Serveis Socials, Cultura i Festes i Elvira Vidal, Consellera de Capacitats Diverses.

La cultura ofereix solucions a les persones en situació de vulnerabilitat, situació que s’ha vist agreujada degut a la crisi social, econòmica i sanitària dels últims anys. Els llenguatges artístics interpel·len directament les emocions i són un element de cohesió social que afavoreix l’empoderament i autonomia de les persones. En aquest sentit, la Marta Esteve ens donava algunes claus per treballar des de les arts amb persones en situació de vulnerabilitat, com dedicar temps per generar vincles, posar la persona al centre i fer-la protagonista, implicar a diferents agents per produir canvis sistèmics o treballar en xarxa per donar millor respostes i compartir aprenentatges.

Mutare Contrast

Espectacle artístic immersiu

La jornada VulnerArts Tarragona va arrencar amb l’actuació Eucaristia, creada per la Companyia Brots, integrada per persones que pateixen alguna malaltia mental. L’espectacle és una oda a la lluita contra l’estigma i un cant a la injustícia del tracte que la societat dona a persones que pateixen malalties mentals / aquesta vulnerabilitat. . Al final, els protagonistes van interpel·lar els assistents recordant-los que qualsevol d’ells podria estar a l’altra banda.

Iniciatives per transformar i inspirar

A continuació, es va gaudir dels “Mutare Inspira”, espais on es va connectar amb diversos projectes artístics de la demarcació de Tarragona. Exposicions de la mà els seus creadors, els quals varen presentar les seves experiènciesacompanyant persones en situació de vulnerabilitat. Nani Blasco i Clinton Uwumarogie van presentar el seu projecte anomenat SANSALAB, una iniciativa de l’Associació Ariadna que mitjançant l’art, la cultura comunitària i economia social cerca obrir oportunitats a les persones joves del barri de Sant Salvador de Tarragona. Juan Pablo Maligno i Sergi Ferrer van introduir el Teatre Ganyotes, un grup de teatre format per persones amb diversos graus de discapacitat intel·lectual i física i pels seus monitors. Per tancar el “Mutare inspira”, Paula Ulloa, Berni Sánchez i Alba Pocurull van parlar de La Muralla, on ens connecta i apropa a la creació i exposició d’obres d’art realitzades per dos artistes, un d’ells vinculat a recursos de salut mental.

Mutare Inspira

Espai de diàleg i experìecies compartides

Seguidament, es va obrir l’espai de debat Mutare Contrast, en què diversos experts dels àmbits de la cultura, l’educació i el sector social van donar continuïtat a la jornada amb la participació d’Amaia Dorronsoro,  ballarina, directora i professora de l’escola Endantza; Annelie Bäder, de l’estudi La Torreta; Jaume Descarrega, director tècnic del PSICURT, i Laura Bernaus, cap d’estudis de l’Escola Municipal de Música de Tarragona.

A més, els assistents van compartir la seva visió sobre el nou coneixement de com les arts i els projectes socials incrementen el seu potencial quan treballen conjuntament. Les aportacions de les persones participants van posar en evidència que encara és insuficient la presència de les arts a l’escola i a les entitats socials. Per aconseguir-lo, l’establiment de marcs de treball compartit entre entitats socials, educatives i creadores i creadors s’ha considerat la línia d’acció més important.

El resultat d’aquest espai d’interacció serà entendre l’art com a llenguatge universal que ens connecta amb l’emoció, treballar en xarxa per crear projectes artístics sostenibles que perdurin, trencant murs entre els sectors cultural, social i educatiu seran les claus.

Comiat artístic

Per acabar, La Batucada Mediterrani Experience, formada per 15 alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Escola Mediterrani i l’Escola Municipal de Música de Tarragona, van convidar als assistents a gaudir d’una actuació musical fora del recinte plena de ritme i imaginació.

Resultats de la Plenària

La Fundació Carulla ha realitzat un resum sobre els principals resultats i propostes de l’acte VulnerArts Tarragona, celebrat el passat 3 de febrer. Durant la sessió es van plantejar moltes preguntes interessants sobre com els projectes artístics i culturals tracten amb persones en situació de vulnerabilitat. A continuació et deixem l’informe complet perquè hi puguis donar un cop d’ull!

RESULTATS VULNERARTS TARRAGONA

La cultura és un dret perquè genera transformacions que són molt necessàries en persones, territoris i comunitats”.

Connexió i inspiració, paraules clau d’aquest Mutare.