/Fotografies: Albert Grinyó
El passat diumenge 1 de juny vam celebrar el lliurament de la 47a edició dels Baldiri, els premis anuals amb què la Fundació Carulla fomenta l’impuls de les arts a l’educació. A l’acte, que va tenir lloc al Museu Terra de l’Espluga de Francolí, vam poder conèixer el projecte guanyador de la categoria “Escola Transformadora”: l’Escola Municipal d’Educació Especial Can Vila. En total, es van repartir 44.000 € en premis.
En aquesta convocatòria s’han presentat un total de 160 projectes provinents d’arreu dels Països Catalans. Xavier López, mestre i jurat dels premis, destaca la diversitat i la qualitat de les propostes: “hem vist projectes que abasten des de la innovació pedagògica en l’ensenyament de les arts fins a iniciatives que fomenten la llengua catalana a través de metodologies molt creatives i participatives”. De totes ells, 28 centres educatius han estat guardonats: 8 a la categoria “Arts i Llengua” i 20 a “Experiències”.
Segons el jurat, el nivell dels guanyadors ha estat excepcionalment alt. “Els projectes guardonats no només destaquen per la qualitat artística, sinó també per la coherència pedagògica i l’impacte que tenen en la comunitat educativa”, argumenta Carol Giralt, directora de l’Escola Cooperativa El Puig. Alhora, López afegeix que “aquesta sensibilitat social i aquesta aposta per la plurilingüística de les arts em sembla fonamental i és un senyal molt positiu de cap a on avança l’educació al nostre país”.
Enguany, el premi a la categoria “Escola Transformadora” l’ha rebut l’Escola Municipal d’Educació Especial Can Vila. El guardó avala el compromís i l’esperit de servei de tota la comunitat educativa del centre, així com el caràcter transversal i transformador de la seva activitat. La proposta guanyadora ha estat un projecte interdisciplinari d’arts escèniques amb l’objectiu no només de fomentar la inclusió social, sinó també de desenvolupar les competències comunicatives i l’autoestima dels alumnes. Rosa Maria Codines, inspectora d’educació i jurat dels premis, destaca la força de la iniciativa: “em satisfà profundament que hagi estat el centre amb el distintiu del premi «transformador»”. L’escola serà part del jurat dels Baldiri l’any que ve.
Els premis Baldiri reconeixen el potencial transformador de les arts a les aules. La cultura i l’expressió artística són una eina destacadíssima amb què potenciar el desenvolupament dels infants, tant pel que fa a la creativitat, al pensament crític o a la intel·ligència emocional. Això no obstant, l’impuls de les arts a l’educació no ha rebut l’atenció i els recursos que pertocaria per part de les institucions públiques: “cal un treball important de donar força i valor a aquests aprenentatges que, per tradició històrica, han quedat tan relegats als nostres currículums”, afirma Codines. Amb tot, el jurat reconeix que, al llarg dels últims anys, el sector ha començat a prendre consciència sobre la necessitat d’una educació artística. López sosté que “aquesta conscienciació ha de traduir-se en més recursos, més formació per al professorat i una major presència de les arts en els plans d’estudis des de les etapes més primerenques. Els premis com el Baldiri Reixac són crucials per visibilitzar i impulsar aquest canvi”.