Cultura i Covid-19: una crisi i una oportunitat

La cultura és un dels àmbits més afectats per la crisi de la Covid-19, però també pot ser una oportunitat

La segona onada de la Covid-19 ja és aquí, i ha suposat un nou entrebanc per al sector cultural. Quan semblava que la cultura havia demostrat ser segura i començava a mostrar senyals de recuperació, arriben noves restriccions que trastoquen de nou la ja de per sí precària situació del sector.

No sabem quines seran les dades finals que ens deixarà la segona onada sobre la salut de la cultura a Catalunya, però sí que en tenim algunes de l’anterior i que ens permeten veure l’estat del sector.

Segons la informació publicada pel Departament de Cultura de la Generalitat sobre l’impacte de la Covid-19, la facturació mitjana del sector durant l’etapa de confinament va baixar dels 45 milions d’euros durant el gener i febrer als 8 milions durant l’abril, el punt més baix fins a tenir noves dades. El juliol va recuperar-se fins als 25 milions, però encara no sabem quins efectes tindrà la segona onada.

Els afiliats a la Seguretat Social en el sector s’han reduït un 8,7% respecte al desembre de l’any passat. El total d’afiliats a tots els sectors catalans s’ha reduït un 3,6%, el que demostra que el cultural és un dels que més ha patit els efectes de la Covid-19.

Segons dades del Clúster Audiovisual de Catalunya, el maig i l’abril es van aturar 50 rodatges, provocant la pèrdua de més de 327 mil euros diaris a les sales i un 76% dels treballadors del sector sense estabilitat contractual. Els sectors de la dansa i la cultura comunitària també s’han vist greument afectats, amb pèrdues de prop de 25 milions d’euros en el primer cas i 500 mil euros en el segon, sense comptar-hi l’elevat nombre d’ERTOs. En el sector editorial, la Federació de Cambres del Llibre d’Espanya indicava que el 75% de les editorials, distribuïdores i llibreries havien patit un descens superior al 70% en la seva facturació.

Malgrat la foscor del panorama, la situació que vivim també pot ser una oportunitat. És el moment que els artistes plasmin a les seves obres el fenomen que estem vivint. La cultura ens ha acompanyar, ens ha de fer reflexionar sobre els nostres actes durant la pandèmia i ens ha de fer imaginar quin és el futur que volem després de tot això.

Per donar una empenta als artistes i que puguin aprofitar l’oportunitat, des de la Fundació Carulla vam posar en marxa les beques de SOS Cultura, 100.000 euros d’ajuts per a projectes transformadors en l’espai públic que incidissin amb els efectes de la Covid-19.

Els projectes que hem rebut fan pensar, reflexionar i transformar l’imaginari col·lectiu, i és per això que us convidem a endinsar-vos a l’espai web dels guanyadors de les beques on podreu conèixer qui i què s’amaga darrere de cada repte Covid-19 en l’espai públic.