Nadala 2008: L’esport a Catalunya

Autors

Xavier Pujadas, Carles Santacana, Josep Casanovas, Conrad Vilanou, Joaquim Molas i Francesc Fontbona. Introducció de Carles Santacana.

Explicació

L’esport com a element bàsic en la dimensió sociocultural d’un país. Aquesta és una visió que fa anys prenia forma en la realitat de Catalunya. L’esport, ben combinat amb el cosmopolitisme, era una manera de acostar-se a Europa a través de la modernitat. La innovació que suposava aquest àmbit sociocultural durant les dècades anteriors al 1939, quedà marcat per una gran reculada forçada, tant per la manca de llibertat com per l’intent de deslligar esport i cultura, amb les restriccions que el règim franquista portà. Aquesta Nadala analitza els orígens de l’esport a Catalunya, les relacions que ha tingut al llarg dels anys amb els intel•lectuals que el practicaven pensant-lo i teoritzant-lo, amb la pedagogia, quan parlem de l’educació física, o amb la literatura catalanes; una font més d’inspiració dels artistes i, per tant, un element més de la cultura catalana. La pretensió d’aquesta edició és la de refer lligams entre esport i cultura.