Nadala 1997: La primera revolució industrial a Catalunya

Autors

Jaume Torras Elias, Jordi Nadal i Oller, Josep M. Ainaud de Lasarte, Pere Pascual i Domènech i Rosa Serra i Rotés.

Explicació

Aquesta edició es publica per tal de commemorar els cent cinquanta anys del ferrocarril de Barcelona a Mataró (1848). Un dels canvis més grans econòmics i socials de la història de l’home és el de la industrialització, una revolució en què l’economia humana deixa el protagonisme de l’artesania per endinsar-se en la producció fabril de béns. La civilització industrial nasqué al segle XVIII al Regne Unit i des d’aquí es traslladà al continent europeu a principis del segle XIX, implantant-se sobretot en els països del Nord. En aquesta perspectiva, Catalunya es pot considerar com a excepcional per la seva evolució econòmica, atès que fou la primera regió de la Mediterrània que s’industrialitzà, juntament amb la Llombardia. Així, es constituí com una illa industrial enmig d’un món encara rural i eminentment agrícola, pel qual el sistema industrial català es va desenvolupar amb unes característiques pròpies, diferents de la resta dels països industrialitzats. L’arribada del món industrial a Catalunya comportà també la modernització de la societat catalana i la seva aproximació a Europa.