Mutare

Eines mū

Webinar Connexions 3: l’art transforma el cervell!

//// El valor de la creativitat en l'educació

L'art transforma el cervell!

Reflexionem amb el neurobiòleg David Bueno, des d’una mirada científica, sobre quin impacte tenen les arts i la creativitat en l’aprenentatge d’infants i joves.

//// webinar complet
//// Contingut

Existeixen evidències clares dels beneficis d’introduir les arts i la cultura en l’aprenentatge dels infants i joves. Tot i això, encara no s’és prou conscient del seu potencial i la presència en el dia a dia de la majoria dels centres educatius és molt menor.

En aquest tercer webinar del Programa Connexions, el neurobiòleg David Bueno ens dona les claus, des de la mirada científica, sobre quin impacte tenen les arts i la creativitat en l’aprenentatge d’infants i joves.

1. Introducció

· Benvinguda Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla

· Programa Connexions

· Presentació de la ponent: David Bueno

2. Com l’art transforma el cervell? (min. 4:31)

DB: El que fa el cervell davant una imatge, un so o qualsevol sensació quan no sap què és, és buscar-li una explicació. Si podem anticipar la novetat, ens hi podem adaptar i millora la nostra qualitat de vida. Una de les funcions principals de l’art és estimular el cervell. Crea connexions i es converteix en una de les gimnàstiques cerebrals més important que hi ha.

3. Què hi fa l’art al cervell? (min. 6:57)

DB: De tot. La nostra vida mental sorgeix de les connexions entre les neurones. Un cervell que juga, que aprèn, que practica l’art, que fa coses amb les mansestimula les xarxes lingüístiques del cervell perquè les neurones que controlen els moviments manuals són les mateixes que gestionen el llenguatge.

4. L’escorça cerebral (min. 14:47)

DB: L’aspecte creatiu es gestiona des de l’escorça. Les neurones de l’escorça ens permeten reflexionar, tenir idees, interpretar una obra d’art o reinterpretar allò que pensem a través d’una obra d’art. Si l’art augmenta la plasticitat del cervell perquè ens dona experiències i, per tant, ens permet pensar sobre la nostra pròpia vida, l’art és una de les maneres que tenim d’empoderar-nos.

5. Les emocions (min. 17:45)

DB: Les emocions son pre-conscients. Són patrons de resposta ràpida, davant d’una urgència ens permeten solucionar qualsevol situació. Ira, por, aversió, tristesa, alegria i sorpresa són les emocions primàries.  Totes aquestes emocions tenen efectes directes en el nostre fer: la sorpresa ens motiva i ens dona plaer, l’alegria ens dona seguretat, etc.

6. Desenvolupament neuronal  (min. 23:36)

DB: Els primer anys de vida i fins l’adolescència és quan el cervell és més plàstic: capaç d’integrar experiències noves, en positiu i en negatiu. Les capacitats augmenten quan es potencien els aspectes creatius i d’expressió i l’art és el primer llenguatge abstracte de la humanitat. L’eix transversal en les etapes d’educació infantil i primària hauria de ser l’art, la música i la psicomotricitat perquè són les activitats que potencien més plasticitat, més connexions neuronals, sistemes emocionals i permeten treballar la reflexivitat. Si durant l’educació secundària es  manté una certa activitat artística, musical i d’autoconeixement, es perden moltes menys connexions.

7. Què ens fa persones? (30:44)

DB: Històricament, l’ús del llenguatge va anar acompanyat de les primeres manifestacions artístiques. Som homo sàpiens moderns perquè parlem i perquè fem art.

8. La creativitat (31:39)

DB: Som una espècie creativa per naturalesa, cal treballar-la per no desaprendre-la. La creativitat, en tots els seus aspectes del llenguatge i l’autoconsciència, la motivació i la cerca de novetats, queden vinculats a través del plaer, de la sensació d’aprenentatge.