Guardonats Premi Baldiri Escola

//// Premis Baldiri Reixac 2020

Guardonats Categoria Escola

El Premi Baldiri Escola reconeix els projectes educatius singulars que aporten solucions i respostes als reptes actuals i que, alhora, situen la cultura, la llengua i la creativitat com a eixos vertebradors.

Dotació:

– 12 premis de 3.000 €

Participació en la “Formació de pedagogies artístiques 2020”.

Fundació Escola Mowgli (Igualada)

La Fundació Escola Mowgli va néixer fa més de 50 anys per iniciativa d'un grup de famílies. És un centre educatiu que ajuda a créixer els infants, fent-los protagonistes del seu aprenentatge. Un aprenentatge basat a experimentar, explorar, jugar, imaginar i amb especial èmfasi en l'educació emocional. A més, disposa d'una comissió artística formada per alumnes i mestres, i la resta de la comunitat educativa, que impulsa projectes artístics transversals.

Escola el Bosc de la Pabordia (Girona)

El Bosc de la Pabordia té vocació de comunitat. Una comunitat que respira estimació, col·laboració i responsabilitat compartida i que treballa perquè els seus nens i nenes disposin d'unes bases fermes. Aquelles que permeten afrontar el futur i la vida en societat. Alhora, és un centre convençut que l'art és generador d'emoció, plaer i curiositat. De fet, fa més de deu anys que celebren el «Mes cultural» i que conviden a l'escola a artistes de disciplines diverses perquè l'alumnat gaudeixi dels beneficis de l'expressió artística.

Escola Guerau de Jorba

L'Escola Guerau de Jorba, situada a un municipi de 841 habitants i situada a un entorn natural privilegiat, és exemple de com potenciar les relacions entre un centre educatiu, el seu poble i les diferents entitats que el conformen. Els nens i nenes creixen i aprenen contribuint a enfortir el teixit social de la població, valorant el lloc on viuen. Una escola compromesa amb la promoció i creació d'experiències culturals relacionades amb els símbols i valors que constitueixen la tradició, el patrimoni i la manera de viure del nostre país.

Escola Mn Jacint Verdaguer (Barcelona)

Situada al barri del Poble-sec de Barcelona, aquest centre acull una gran part de la població d'origen immigrant i és exemple de cohesió social i convivència. Per a l'escola la cultura i les arts són elements bàsics per fer créixer els nens i nenes, gràcies a això l'alumnat s'expressa i comunica a través de la música, la dansa o l'expressió corporal. El centre compta amb nombrosos projectes artístics com «Cantem drets», «Corrandaescola», «La fàbrica de colors»... A més, destaca pel foment de la llengua catalana, la participació amb la seva comunitat educativa i el treball per la sostenibilitat.

Escola Montessori (Rubí)

L'Escola Montessori de Rubí s'ha transformat en els darrers anys amb la il·lusió i humilitat com a motors principals, situant l'infant com a element central de l'aprenentatge. El seu projecte educatiu destaca pel treball de convivència entre diferents comunitats, el disseny i gestió dels espais, el domini de les STEAM i l'oferta d'oportunitats educatives de qualitat per tots els seus nens i nenes. Un alumnat de procedències, cultures i nivells socioeconòmics diversos. Convençuda de vincular les manifestacions artístiques al foment de les vocacions cientifico-tecnològiques, l'escola, forma part del Programa Magnet i la xarxa d'Escoles Verdes.

Escola Esteve Barrachina (Sitges)

L'Escola Esteve Barrachina de Sitges creu fermament que l'accés a l'art i la cultura no és només un dret en si mateix, sinó que és clau pel creixement personal, l'adquisició de competències i aprenentatges i la cohesió social. Comparteix instal·lacions amb l'Escola Municipal de Música i aquest fet ha propiciat nombrosos projectes on la música n'és l'eix transversal. Alhora, amb el treball en ambients i projectes, aconsegueixen que els infants es converteixin en els constructors del seu propi aprenentatge. Codocència i treball cooperatiu entre mestres i alumnes!

Institut Escola Daniel Mangrané (Tortosa)

L’Institut Escola Daniel Mangrané, situat al municipi de Jesús (Tortosa) té una aposta clara per la docència participativa, artística i innovadora. Sent un poble de tan sols 3.600 habitants, a l’escola compten amb un 25% d’alumnat d’origen estranger al qual s’integra mitjançant projectes centrats en la realitat de l'institut-escola. Portant a terme un treball focalitzat en l’acompanyament qualitatiu de l’alumnat, compte amb “Fent camí”, projecte de seguiment individualitzat i #MangArt, focalitzat en les disciplines artístiques i culturals.

Institut de Gurb

A l’Institut de Gurb, posat en marxa fa tan sols 10 anys, l’alumne i la seva realitat es posen al centre de l'activitat docent. Amb un plantejament docent centrat en les necessitats i situació socioeconòmiques de cada alumne, el centre aborda la integració d’aquests alumnes i les seves famílies al municipi i al país (en el cas dels estrangers). Les arts juguen un paper essencial en aquesta tasca, amb propostes de música, dansa o teatre com a bases d’una educació de qualitat!

Centre de Formació d'Adults Lo Pont (Deltebre)

Per combatre el fracàs escolar, el Centre de Formació d’Adults Lo Pont (Deltebre) va néixer el 2013 amb la intenció de donar resposta a la necessitat del territori derivada del fracàs escolar que presentava el col·lectiu jove oferint, per primera vegada, un recurs educatiu a joves de 16 a 21 anys, en risc d’exclusió social per baixa titulació. Amb projectes artístics com “Land Art 5Ritmes”, els alumnes poden expressar les seves emocions a través de la música, juntament amb altres recursos per aconseguir la igualtat d’oportunitats i la inclusió a través de la formació i l’acompanyament al llarg de la vida.

Escola Municipal de Música - Centre de les Arts de l'Hospitalet de Llobregat

L’Escola Municipal de Música – Centre de les Arts és un centre educatiu que fa servir les arts com a vehicle de cohesió social i d’èxit escolar utilitzant tots els llenguatges artístics, en diferents intensitats i per a totes les edats. D’aquesta manera, permet que infants i joves que no tenen tradició d’expressar-se artísticament, tinguin accés a poder-ho fer mitjançant oportunitats educatives de qualitat, sent un espai cultural de referència per les escoles i per un barri totalment multicultural.

Institut-Escola Pintor Joan Miró (Palma)

Situat al barri de Nou Llevant (Palma de Mallorca), l'Institut-Escola Pintor Joan Miró és un centre educatiu que es distingeix per la seva metodologia transversal i horitzontal, en la qual la direcció de l'escola es troba a càrrec de l'equip directiu, les famílies, voluntariat i també la resta de la comunitat educativa. Aquest model participatiu també es tradueix a l'aula amb el lema "Tots aprenem, tots ensenyem" i les col·laboracions amb diverses entitats culturals. Una aposta per l'autonomia i el sentiment de pertinença a través de la cultura!

CEIP Azorín (Manòver)

El CEIP Azorín és un projecte consolidat gràcies al treball cohesionat des de fa anys. Un centre educatiu el qual en els darrers anys ha realitzat un procés de transformació obrint-se a la incorporació de noves metodologies i recursos educatius pel que fa a treball per projectes, grups cooperatius, projectes escènics i musicals. Sent un dels aspectes més rellevants el seu programa d’acció tutorial, amb la participació de nombrosos artistes locals, el centre explora els múltiples punts de connexió que hi ha entre el procés de “creació” i el procés d’aprenentatge.