“Pfffffff quin rollo, això no m’agrada” – feien els alumnes de 4º d’ESO del Centre Escolar Valldaura quan el seu professor, Josep Rodríguez, els anunciava el nou tema de literatura: la poesia. El que no sabien és que el contacte amb el gènere, ara, seria diferent. L’escola s’associava amb Poetry Slam Barcelona per crear uns tallers dinàmics amb què potenciar l’escriptura creativa i la posada en escena a l’aula.
El slam poetry és una recitació de poesia oral urbana, a diferència del rap, sense cap suport musical; sol tocar temes actuals i propers que reciten els mateixos autors, com la violència, l’homofòbia, el feminisme, entre altres.
En la darrera edició d’Els Baldiri, s’emportava el premi de la categoria Estímul – enguany reconvertida en la categoria Connexions – el projecte “Slammers, joves amb paraula” que porten a terme el Centre Escolar Valldaura, junt amb tres altres centres educatius (INS Montserrat, INS Miquel Tarradell i INS Barres i Ones) i Poetry Slam Barcelona. És una iniciativa que respira literatura, teatre i comunicació i es duu a terme des del joc, en equip i funciona intercanviant i estructurant idees en un text que, posteriorment, es presenten en públic. Els alumnes treballen a l’aula guiats per slammers professionals que els formen i assessoren.
Vet aquí un clar exemple de com una pràctica artística, introduïda a l’aula, esdevé un mètode innovador per treballar la sensibilitat artística dels alumnes alhora que es potencia el seu pensament crític i la imaginació. Una manera, també, de reforçar l’autoestima i fomentar el treball en equip.
I a tot això, què n’opinen els alumnes? “És el que més m’ha agradat de tot l’any”, comunicaven al seu professor, en Josep, acabat el taller. Una victòria per la innovació pedagògica que transforma l’educació des de la cultura i pel professorat i els agents culturals que ho fan possible.