Mutare ha tornat amb força per fer front a l’emergència emocional

L’edició 2021 de Mutare ha tornat a la Nau Bostik per reflexionar sobre l’emergència emocional provocada per la Covid

El poder transformador de la cultura s’ha tornat a demostrar en la tercera edició de MUTARE on més de 200 persones han compartit experiències i propostes a l’entorn de la cultura, les arts i l’educació amb especial atenció a gent gran, infants i joves.

Mutare és un espai de reflexió, de diàleg, de connexió creativa i co-creació que des de fa 3 anys la Fundació Carulla impulsa per tal de fer reflexionar sobre quin és el paper de la cultura en la societat actual i com pot fer-ho per esdevenir més central en la vida de les persones.

Durant els 6 i 7 de juliol, els més de 200 assistents vam buscar respostes sobre com la cultura i les arts poden ajudar a fer front a l’emergència emocional que estem vivint fruit de l’impacte de la pandèmia. I ho hem fet des del coneixement, però també des de l’experiència, compartint conferències inspiradores, iniciatives destacadesvivint experiències artístiques i treballant en comú espais de diàleg i co-creacióCom diu la Marta Esteve, directora de la Fundació, a Mutare “Hesabut, hem conegut i hem sentit”.

La plenària Mutare: respostes des de la cultura a l’emergència emocional

En la jornada del dia 6, la plenària mutare, la reflexió sobre la cultura va girar entorn la seva relació amb el món de la salut i els efectes positius que pot arribar a generar en el benestar global.

La ponència inaugural va anar a càrrec de Guillem D’Efak, coordinador de l’estratègia d’Arts en Salut i l’Institut Català de Salut que entre altres coses, va parlar de diferents projectes pioners a Catalunya que tenen l’art com a generador de salut i benestar. Segons d’Efak, “la cultura es troba en una posició de privilegi per ser part de la solució dels problemes actuals”.

També hi van participar altres personalitats destacades com Juan Carlos Martel, director del Teatre Lliure, que va parlar de tots els aprenentatges que els hi ha aportat la pandèmia i com s’estan adaptant a la nova realitat per seguir acostant el teatre a la societat.

O bé Carles Nieto, del projecte Click de la Fundació Ires, que dona veu a les angoixes que van patir (i pateixen) els adolescents i joves entorn la pandèmia i com hi treballen per tal d’acompanyar-los en aquest camí a través de la creativitat i el foment de l’esperit crític.

Un dels moments més emotius de la jornada va ser la intervenció de la soprano Begoña Alberdi que va explicar com durant el confinament va sortir 72 dies seguits a cantar al balcó de casa seva (fent-se viral a les xarxes socials) i provocant així, la creació d’una xarxa de solidaritat entre veïns nova i totalment enriquidora a nivell comunitari. L’emoció d’aquell record del confinament va culminar amb la interpretació de l’ària Il mio bambino caro de Puccini, fent aixecar dempeus la sala plena de llàgrimes contingudes.

Altres noms d’aquesta jornada va ser el de la ballarina Neus Canalias de Tornar-te a veure, un projecte intergeneracional de dansa amb persones de la tercera edat, o béel debat mantingut entre Sílvia Duran, directora de l’Àrea de Públics de l’ICEC; Sonia Gainza, directora i fundadora d’Apropa Cultura; Mohamed El-Amrani, president de l’Associació Azahara i Coral Regí, directora de l’Escola el Virolai sobre experiències i reptes provocats per la pandèmia i exposats des de les òptiques del sector cultural, l’educatiu, el social i el sanitari. En paraules de Coral Regí, els infants i els joves estimaran la cultura quan s’adonin que la cultura és una manera d’expressar i compartir sentiments”.

Coral Regí

Mutare eduació: arts per fer front als reptes emocionals a l’escola.

En el segon dia de Mutare, la cultura en relació amb el món educatiu va tenir el paper principal a partir de les moltes experiències exposades com el projecte Emociona’t de l’Escola Vedruna de Ripoll, o bé tots els projectes del programa Connexions de la Fundació Carulla, amb relacions tan interessants com La Perla 29 i l’Escola de les Aigües de Barcelona o bé el projecte Onades de l’Escola Ferrer i Guàrdia de Granollers i la Fàbrica de les Arts Roca Umbert, entre d’altres.

Ara bé, el punt més emotiu, destacat i transformador del dia va ser la ponència de Tortell Poltrona. El conegut pallasso català va fer un repàs de la seva trajectòria portant somriures arreu del món, especialment en zones de conflicte a través de Pallassos sense Fronteres i experimentant com, sovint, una intervenció seva podia ser tant o més guaridora o transformadora que intervencions psicològiques.

Uns coneixements que, arran de la crisi del coronavirus han transportat a Catalunya amb la visita a escoles d’alta complexitat i sota el nom del SomriurevirusL’art és una cosa que podem fer tots, però quan aquest art canvia la vida de les persones o la forma de pensaren podem dir cultura”, va reflexionar en Tortell.

La jornada va finalitzar amb diferents tallers creatius on els assistents van poder viure en primera persona processos de creació col·lectius i transformadors. Dansa, teatre i moviment ens van fer connectar de forma directa amb les emocions viscudes durant la pandèmia.

Tortell Poltrona

Tot el coneixement generat en aquests dos dies de MUTARE, quedarà recollit en un Quadern Mu, un document de bones pràctiques i inspiració per fer-ho arribar a les administracions públiques i als diferents òrgans de decisió per tal de seguir virant cap a una nova societat on la cultura i les arts estiguin en el centre de la vida de les persones.

Fotografies: Jordi Borràs

Reviu els millors moment de Mutare’21

Si et vas perdre la jornada i tens ganes de saber com va anar, reviu els millors moments de la Mutare’21 i torna a viure una plenària del tot transformadora recuperant l’streaming complet del dia 6 de juliol, els millors moments en vídeo-resum i tot de records capturats en les galeries!