“El Liceu i el Raval s’han mirat als ulls” per construir l’òpera comunitària La Gata Perduda

No us perdeu la conversa que vam tenir amb dues de les principals impulsores de la primera òpera prima al Liceu; l’Eva García (responsable de ComuArt i experta en creació comunitària) i l’Irene Calvís (responsable del programa social Liceu Apropa).

Amb ‘La Gata Perduda’, una peça artística cocreada amb 1000 persones, entre professionals i amateurs, el Raval va pujar a l’escenari i va omplir la platea del Gran Teatre del Liceu. Descobreix aquesta òpera prima en un webinar exclusiu sobre l’òpera comunitària i comprova com el procés, els resultats i l’aprenentatge és enorme i encara brilla!

Des de la Fundació Carulla, ens apropem al projecte en una conversa amb la participació l’Eva García, responsable de ComuArts; la Irene Calvís, responsable del programa Liceu Apropa;  el Valentí Oviedo, director general del Liceu; i la Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla.

D’on sorgeix la idea?

Valentí Oviedo: “El projecte es planteja després de detectar la necessitat del Liceu de connectar amb el seu barri veí, el Raval, i el vertader significat d’una òpera del segle XXI”. És llavors quan, juntament amb altres programes i entitats, decideixen tirar endavant el projecte de ‘La Gata Perduda’. Un projecte on es pogués compartir l’essència del barri i la voluntat d’excel·lència artística del teatre.

En aquesta obra “els veïns s’han convertit en agents creadors d’aquest projecte” segons Irene Calvís. En un principi, la comunitat del Raval va rebre la proposta amb cert escepticisme i neguit. Però, a base d’esforç des de les dues bandes, s’ha arribat a generar un clima de confiança i d’estima entre els participants. “El 60% d’aquest procés de 4 anys s’ha invertit a enfortir i crear vincles”, remarca l’Eva García.

Tant la Irene com l’Eva concorden que ha sigut un procés de descoberta mutu que ha generat molta admiració. Els amateurs s’han sentit molt cuidats i respectats i el Liceu se sent orgullós i satisfet amb el compromís i l’esforç del barri del Raval.

Una il·lusió sostinguda en el temps

El resultat ha sigut dues exitoses funcions al Teatre Liceu. El secret: una il·lusió sostinguda en el temps on el vertader resultat és la proposta transformadora i els vincles que s’han creat a través de l’òpera. L’aprenentatge d’aquesta obra comunitària és molt potent i “el projecte ha visibilitzat moltes situacions que per alguns eren llunyanes”, remarca l’Eva. Però pel Gran Teatre del Liceu, ‘La Gata Perduda’ també ha sigut un projecte transformador: ha permès apropar la institució a la comunitat i generar vincles mai vistos fins ara.

Ara tant el Raval com el Liceu esperen poder donar continuïtat a aquesta relació i, en un futur, tornar a tirar endavant una proposta comunitària amb sentiment de pertinença perdurable en el temps.