/Fotografia: CoNCA
El passat 30 d’octubre es va celebrar el 2n Fòrum de les Arts a l’Educació. La iniciativa, impulsada pel CoNCA, té com a objectiu garantir el reconeixement i l’impuls de les arts en el sistema educatiu. L’edició d’enguany ha comptat amb la presència de més de 400 professionals, tant dels sectors de l’educació i de la cultura com de l’àmbit institucional, i la Fundació Carulla ha estat membre del consell rector, òrgan coordinador del Fòrum.
Si bé de la primera edició d’aquest fòrum (celebrat l’abril del 2022) en va sortir una carta de recomanació dirigida a les institucions, l’edició d’enguany ha servit per desenvolupar plans de mesures en diversos blocs. S’han programat sis grups de reflexió per actualitzar i concretar la Carta de les Arts i l’Educació de fa dos anys.
Partint d’aquest treball col·lectiu, els participants del Fòrum han definit una sèrie de conclusions generals destinades al desenvolupament d’un pla nacional. El principal punt és la importància de modificar el sistema educatiu per tal que contempli, en el seu nucli, el dret ciutadà a l’educació en les arts. Aquest canvi de model, impulsat per les institucions públiques, s’ha de recolzar en el vincle entre els centres educatius i els artistes i ha de comptar amb la col·laboració de les administracions locals. Finalment, es destaca la importància d’actualitzar la formació de mestres i professors per tal que les arts en formin una part fonamental. El CoNCA es compromet a fer arribar les conclusions i les accions concretes plantejades pel Fòrum al Govern de la Generalitat.
Un dels pilars fonamentals de la Fundació Carulla és l’impuls de les arts i la cultura com a eines de transformació social. En les emocions que suscita qualsevol fet cultural hi ha un alt potencial per impulsar un canvi social efectiu. És per això que, amb la convicció que els grans canvis neixen a les aules, la Fundació també actua en la cruïlla entre les arts i l’educació. Amb la segona edició del Fòrum es fa palès el compromís de mestres, educadors i artistes amb aquesta mateixa causa. I no només això: amb un canal obert a les institucions nacionals, la creació d’un pla nacional de les Arts i l’Educació és una possibilitat cada vegada més real. En paraules de la directora del Museu Terra i membre del consell rector del Fòrum, Gemma Carbó: “tots els elements estan sobre la taula, falta que s’ordenin i que s’apliquin de forma adient”.