De la deshumanització al canvi climàtic: els 5 projectes guanyadors de les Beques SOS Cultura 2023

Més de 50 projectes s’han presentat a la convocatòria d’aquest any, que compta amb la novetat de l’aliança amb Fira Tàrrega i Teatre Lliure, fomentant la creació de propostes d’arts de carrer que donen resposta a reptes socials actuals.

Ja tenim projectes guanyadors de la tercera edició de les beques SOS Cultura de la Fundació Carulla d’impuls a la creació artística. Aquest beques, que han aquesta edició s’han convocat en aliança amb la FiraTàrrega i el Teatre Lliure, busquen promoure propostes inèdites d’arts de carrer que tinguin una clara intenció transformadora i reflexionin sobre noves maneres de viure més sostenibles.

El jurat està format per professionals destacats en el món de les arts escèniques i les creacions d’arts de carrer, com ara Anna Giribet, directora de FiraTàrrega, Juan Carlos Martel Bayod, director de la Fundació Teatre Lliure, i Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, amb el suport de Sergi Estebanell, director i actor especialitzat en aquest àmbit. Ells han estat els encarregats de triar els cinc projectes més destacats entre més de cinquanta propostes rebudes.

6.000 € i residències artístiques

Els cinc projectes seleccionats no només rebran una beca de 6.000€ cadascun, sinó que també gaudiran d’una residència artística al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí, un espai inspirador per al desenvolupament de les seves creacions. A més, un projecte accedirà al programa de Suport a la creació de FiraTàrrega i un altre a la nova residència del Teatre Lliure, en el marc de la línia d’Ajuts a la creació Carlota Soldevila, sobre arts de carrer i el seu poder d’impacte social.

A continuació, us presentem els 5 projectes guanyadors d’aquesta edició, projectes que aborden dos reptes socials crucials en l’actualitat:

Repte: Deshumanització i l’individualisme

• OPIA, de l’Observatori Artístic de Carrer. Aquest projecte de la companyia Fadunito, planteja una experiència disruptiva: portar cadires de teatre a l’espai públic per mirar què passa al carrer, i així captar l’atenció dels vianants i convidar-los a reflexionar sobre la seva pròpia exposició i sobre la pèrdua de connexió humana en un espai històricament compartit.

OPIA ha estat el projecte escollit per estar en residència al Teatre Lliure.

• KENÒPSIA“, de la companyia Las Calatrava, posa l’accent en els grans projectes urbanístics i arquitectònics que, sota l’excusa de l’embelliment i la revalorització, amaguen realitats com l’especulació i la gentrificació. Aquest projecte pretén recuperar aquests espais per al bé comú i la ciutadania.
  • GRAFFITI TEXTUAL, Ciutat literària”, concebut per Marcos Xalabarder, ens proposa una proposta d’escriptura en viu al carrer, amb textos improvisats projectats en espais urbans, amb l’objectiu de combatre la incomunicació i l’individualisme tan característics del món actual.
  • La sobreinformació i immediatesa en la que vivim ens aboca, inevitablement a la soledat. “CONHORT” vol ser un oasi de quietud en aquesta societat hiperconnectada i que, tanmateix, no ens dona consol. El projecte utilitza el circ, l’exploració sonora i la participació del públic per crear un univers efímer.

Repte: Emergència Climàtica

• El projecte “SILUETES D’AIGUA“, de la companyia Teatro en Movimiento Callejerx i liderat per la directora de teatre de carrer Ximena Cañas, utilitza el teatre documental, les ciències ambientals i les arts de carrer per donar visibilitat a les solucions, grans i petites, que s’estan desenvolupant per fer front a la crisi hídrica. A través de la figura d’un saurí, aquest projecte busca compartir històries que ens ensenyin com conservar i valorar l’aigua en cada territori, donant veu als seus habitants.

Siluetes d’aigua ha estat la proposta sel·leccionada per formar part del programa Suport a la creació de FiraTàrrega.

Les Beques SOS Cultura van sorgir durant la pandèmia de la Covid-19 com a resposta als efectes devastadors en el sector cultural. Des d’aleshores, s’han rebut gairebé 600 candidatures i s’han premiat un total de 35 projectes, entre els quals es troben noms destacats com Les Impuxibles, Clara Manyós, Estel Solé, Vero Cendoya i Antoni Masegosa.

Amb aquestes beques, la Fundació Carulla, en col·laboració amb Fira Tàrrega i el Teatre Lliure, continua apostant per la creativitat i l’art com a eines de reflexió i canvi social, obrint camí cap a un futur més sostenible i humà.