Recuperem els 14 punts claus sorgits del primer taller mutare SOS que Catorze ha recollit en aquest article. Una manera fàcil i efectiva de copsar el més rellevant del workshop «Museus i transformació educativa: el nou compromís amb escoles i famílies»
Davant la profunda transformació social que estem vivint, cal repensar la nova societat cultural. Com fer-ho també des dels Museus? Quin format han de tenir? Com hauran de ser les seves propostes educatives a partir d’ara? La primera sessió participativa de Mutare SOS, de la Fundació Carulla, amb els ponents Xavier López, director de l’Escola Octavio Paz, i Maria Adzerias, directora de Còdol Educació, va convidar a repensar, cocrear i transformar el present i el futur dels museus.
- Des del present. Cal preparar els infants per la incertesa i el món canviant i contradictori que s’han trobat. Empoderem els infants del present, per aconseguir els adults del futur.
- Amb il·lusió. Podrem arribar als infants des de les emocions positives. Connectem amb la seva essència!
- Amb esperit crític. Incentivem la mirada crítica. Hem d’aconseguir generar més preguntes que respostes, construir pensament. Fugim de la zona de confort!
- Amb imaginació. Potenciem la creativitat, la curiositat i l’esperit imaginatiu dels visitants. Som cap, cor, mans i ànima!
- Un laboratori. Potenciem el museu com un espai d’aprenentatge compartit, valorem el seu paper educatiu. L’equip del museu ha de ser un mestre més!
- De qualitat. Escoles i museus hem de parlar més de qualitat de les propostes que de quantitat.
- En aliança. Creem lligams sòlids entre museu i escola, autèntiques comunitats educatives. Museus i escoles ens hem d’enamorar els uns dels altres!
- Parar l’orella. Oferim a les escoles activitats obertes, atenent les seves necessitats específiques. Cal escoltar, abans… i després!
- Demanar compromís. Més enllà de l’escola, impliquem tots els sectors i administracions públiques. Depèn de totes les parts.
- Espai de trobada. Incentivem la visita en família, aconseguim un espai que generi converses i diàlegs. Per educar un infant, cal una tribu!
- Fer xarxa. Promovem la comunitat local, cooperem amb ella. Els artistes locals tenen també un paper important. Donem força a la comunitat!
- La virtualitat. Traiem partit dels nous formats, contemplant-ne també les limitacions. No s’ha d’encabir tot a la finestra virtual.
- Presència. Amb totes les garanties i mesures necessàries, no renunciem a trepitjar els museus. Visitar-los presencialment sempre tindrà un valor afegit!
- La inclusió. Resolem qualsevol limitació que n’impedeixi l’accés. El museu s’ha de convertir en un centre obert a tothom, també de les propostes online. Caldrà ser imaginatius!
Redacció (29/05/2020). Com poden contribuir els museus a l’educació post covid-19?
Catorze. Cultura viva [Digital].
Disponible a: https://bit.ly/3hkjQTF [11/06/2020]