Celebrem Els Baldiri 2022 en la gran festa de la cultura i l’educació

Fotografies: Àngel Gacía

En un acte de lliurament celebrat a l’Espluga de Francolí, els premis Baldiri van repartir un total de 40.000 € entre tots els centres guardonats per l’ús de metodologies inspiradores i per la seva implicació amb els reptes de l’entorn a través de l’art, la cultura i la llengua.

La Fundació Carulla va celebrar, el diumenge 19 de juny, la cerimònia d’entrega de la 44a edició dels Premis Baldiri Reixac, els guardons anuals que impulsen i reconeixen projectes educatius que donen resposta als reptes de l’educació des de les arts, la cultura i la llengua catalana. Un total de 30 centres educatius del territori català van ser guardonats pel seu component transformador i mostrar el seu compromís amb la societat i la cultura catalana.

Perquè des de la Fundació estem convençuts que els llenguatges artístics i la creativitat transformen l’educació, fomenten l’esperit crític i permeten imaginar societats més obertes, inclusives, sostenibles i generadores d’oportunitats.

La jornada va esdevenir la gran festa de la cultura i l’educació, i va congregar més de 200 assistents, entre mestres i alumnat de totes les escoles guanyadores.  A més de l’entrega de guardons, la Fundació Carulla va organitzar, també, diversos tallers i activitats als diferents espais del Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí, perquè els infants de les escoles guanyadores poguessin gaudir i reflexionar sobre la sostenibilitat i el món rural.

Nous reptes: emergència social, emocional i lingüística

Un dels reptes importants que ha viscut la comunitat educativa aquests darreres anys és l’emergència emocional derivada de la pandèmia que hem viscut, sobretot entre els alumnes. Per a la Tere Torres, de la ZER Conca de Barberà, guanyadora d’un Baldiri experiències, “tenim molt alumnes amb ganes de parlar, de debatre, d’expressar el que senten, l’art ha estat una forma de treure’ls aquestes ganes d’expressar i comunicar-se”.

També aquest any hem vist com s’ha qüestionat el model d’immersió lingüística, que és i hauria de ser garantia de cohesió social. Per això hem volgut recuperar l’esperit original dels Premis Baldiri i situar la llengua catalana també al centre de l’aprenentatge, en aquest cas com les arts i la cultura poden impulsar la llengua com espai de cohesió social.

Reivindicar el valor de “Ser Baldiri”

Amb el hashtag #SocBaldiri, la celebració va reivindicar el valor de formar part de la comunitat d’escoles guardonades en els més de 40 anys de la seva existència. Segons la Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, “Ser Baldiri vol dir ser una persona, un nen, una escola, compromesos des de la cultura i les arts en com volem que sigui el món”.

Jurat i candidatures

Els membres del jurat de l’edició d’enguany van ser Xavier Lopez, Maria Packzowski, Laia Colell, Glòria Fajula, Coral Regí, Montse Fusalba i Bet Madera. Tots ells són persones amb diferents rols dins el món educatiu, com a investigadors, docents o directors de centres innovadors. Del total de 106 propostes presentades, van ser els encarregats d’escollir les 30 que ahir van rebre guardó.

Centres educatius guardonats en els Baldiri 2021-2022

Premi Baldiri Escola

10 centres educatius amb un import de 3.000 € cadascun.

Subcategoria “Arts i reptes socials”:

• Escola Prat de a Riba de Reus. Per haver aconseguit ser una escola pública referent a la seva ciutat, compromesa amb l’equitat, l’educació vivencial, democràtica i significativa, garantint la igualtat d’oportunitats per a tothom.
  • Escola La Farga de Salt. Per ser una escola acollidora que afronta els reptes amb il·lusió, que transmet calma i benestar a tota la comunitat, creant molts espais de confiança.
  • Escola Salipota de Súria. Per les activitats artístiques que s’hi fan –literàries, musicals i teatre– que afavoreixen la vinculació a la vida cultural de Súria i promouen que les famílies de l’escola s’integrin més fàcilment en la vida cultural i social del municipi.
  • Deià Escola d’Art i Disseny, de Barcelona. Per ser una escola d’art i disseny amb compromís amb la comunitat, sensible a les problemàtiques socials de l’entorn, on art i reptes socials resulten eixos clarament presents envers l’aprenentatge dels estudiants.
  • Aula de l’Hospital de Dia de Psiquiatria infanto-juvenil de l’Hospital Clínic de Barcelona. Per la gran tasca que s’hi du a terme i la importància que té en aquests entorns, més enllà de les activitats d’aprenentatge, el treball de l’expressió artística mitjançant la literatura, l’expressió corporal, la dansa i el teatre, ja que afavoreixen l’expressió dels sentiments en situacions personals complexes.
  • Escola Pau Sans de L’Hospitalet de Llobregat. Pel fet de ser un centre educatiu que aposta per una educació vivencial i significativa, potenciant les arts per convertir els infants en agents crítics i creatius.

Subcategoria “Arts i llengua”:

• Institut Jaume Cabré de Terrassa. Pel seu projecte pedagògic ambiciós, ben fonamentat i ben implementat, que situa l’alumnat al centre i li dona eines per a l’autoconeixement, l’autoestima, les expectatives personals i col·lectives.
  • Escola del Mar de Barcelona. Per ser una escola que afronta els reptes del present des de l’impuls de la seva història única. Art i llengua catalana han estat presents dintre del seu llegat el qual ens arriba fins al present, a través de cent anys d’història educativa.
  • E.E.E. L’Arboç de Mataró. Una escola on es cuiden els espais interiors i exteriors per convertir el centre en un espai de benestar i pau per a tota la comunitat. I en què el català és l’eina de cohesió i d’integració.
  • Escola Cervantes de Barcelona. Una escola amb un interès especial perquè la llengua d’inclusió i de comunicació sigui el català i perquè la riquesa cultural que ofereix el barri on està ubicada els doni ales per créixer i formar part de ple de la societat que els envolta.

Premi Baldiri Experiències

El premi Baldiri Experiències va atorgar 500 € a 20 centres escolars diferents. Els projectes reconeguts consisteixen en experiències d’aprenentatge dins i fora de l’aula, ja realitzades, que han respost de forma innovadora, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves al qui anaven dirigides. Els projectes guardonats van ser els següents:

En l’etapa de Cicle Infantil:

• Jardins Artístics, de l’Escola Bressol Municipal El Marfull de Reus.
  • Qui viu a Can Roca?, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
  • Projecte literari: la biblioteca que volem, de l’Escola EDUMAR de Castelldefels.
  • El poder de la llengua, del CEIP Eloi Coloma de Xixona.

En l’etapa de Cicle Mitjà i Superior:

• Una nit màgica al bosc, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
  • El carrer Eugeni d’Ors es mou, de Institut Escola Tres Fonts de les Corts de Barcelona.
  • RefugiAR-Te, de l’Escola Vedruna de Ripoll.
  • Teixint fils d’emocions. La pèrdua i les pors, de l’IE Barnola d’Avinyó.

En l’etapa d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius:

• Vibrar’t Norfeu, de l’Institut Cap Norfeu de Roses.
  • Alzheimer: joguets i música per recordar, de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres.
  • Cap de turc, de l’Escola Rocaprevera de Torelló.
  • Bruixes: les 3 de Sabadell, de l’Institut Ca n’Oriac de Sabadell.
  • Cultura Popular a les aules, de l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès.

Diverses etapes de les escoles de música, d’arts, d’arts escèniques i d’escoles d’Educació Especial:

• Educació Musical Secundària (EMS), de l’Escola Municipal de Música d’Olesa de Montserrat.
  • L’art d’educar amb les emocions, de la ZER Conca de Barberà de Solivella.
  • TMB (Transformador de Mirades de Barcelona), de Xamfrà, Centre de Música i Escena de Barcelona.
  • Ràdio Dracsback, la ràdio de l’escola dels dracs, de l’Escola Agrupació Sant Jordi de Fonollosa.
  • Lligams, de l’Escola El Miracle de Tarragona.
  • La Minerva dansa al parc, de l’Escola La Minerva de Calella.
  • Ceci n’est pas un coeur, de l’Escola d’Art d’Olot.

Més informació:

Premis Baldiri Reixac