L’Ariadna Miquel i en Xavier López ens descobreixen la importància de crear una visió compartida en projectes artístics per transformar l’educació, a partir dels seus casos reals.
Què implica cocrear un projecte cultural a l'escola?
Què implica cocrear un projecte cultural a l’escola? Com podem elaborar una visió compartida entre un centre educatiu i un agent cultural? Què volem transformar de la nostra realitat?
Un diàleg entre Ariadna Miquel, coordinadora de projectes al centre de creació El Graner, i en Xavier López, mestre i director de l’escola Octavio Paz, en què reflexionem sobre la importància de crear una visió compartida en projectes artístics i culturals per transformar l’educació, a partir dels seus casos reals.
1. Introducció
Benvinguda Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla
Programa Connexions
Presentació ponents: Xavier López i Ariadna Miquel
2. Quin són els tres factors rellevants per a la cocreació i visió compartida d’un projecte cultural a l’escola? (min. 4)
XL: Bidireccionalitat, treball en equip, llibertat
AM: Confiança, creativitat, reciprocitat.
3. Què és tenir una visió compartida en la dinàmica de cocreació? (min. 7:52)
XL: Predisposició de sortir de la zona de confort, estar receptiu a nous estímuls. Avançar junts. I no estar focalitzat a un resultat/producció final
AM: És lideratges compartits i generar comunitats de pràctica artística compartida.
3 objectes per definir els punts claus del procés de cocreació: Mirall (autoconeixement), Mapa (mapeig dels desitjos per situar-los en territori comú), Bruíxola (propòsit compartit),
4. Quina és la importància de seguir aquests passos en un procés de treball cuidat? (min. 18)
AM: La importància rau en l’objectiu final de la transferència de coneixement entre tothom. Els rols es desplacen, de es desplacen els artista-professor-alumat passem a qui actua – qui proposa – qui escolta.
5. Expliqueu-nos experiències, exemples significatius que vulgueu destacar (min. 26:30)
Escola Octavi Paz: col·laboració amb la Massana i El Mercat de les Flors per al disseny d’un mural a l’escola.
El Graner: El projecte Planeta Cobalto. Repensem com han de ser les classes on line entre tots els implicats perquè no siguin perquè sí i aconseguim que alumnes sense hàbit de connexió s’enganxin
6. Com i on es crea la vinculació entre centres? (min. 31)
XL: A l’Octavio Paz portem el tema a les institucions culturals, expliquem què podem oferir i elaborar plegats.
AM: Qüestió de veïnatge: qui son les institucions culturals, qui son les escoles i descobrir-nos com a veïns i veïnes d’un mateix territori.
7. Recursos (min. 37)
XL: Si l’aposta és generar coneixement i aprenentatge amb les arts, s’han de prioritzar i enfocar els recursos econòmics al desenvolupament d’aquests.
AM: no tots els recursos han de ser estrictament monetaris. Aprofitar recursos intangibles i/o no activats, (com ara mestres jubilats) que puguin ajudar a desenvolupar projectes.