Crònica d’un confinament anunciat: el teletreball

8 consells de l’equip de la Fundació Carulla per sobreviure al teletreball confinat

Temps de confinament. A la Fundació estem tots bé. I, malgrat la situació, tenim una eina infal·lible per seguir endavant: compartir espais d’equip on poder explicar-nos com ens sentim i què necessitem. Cada dia ens saludem de bon matí i el WhatsApp d’algun de nosaltres dóna el tret de sortida al dia que comença. Amb energia!

El confinament ha estat una sorpresa per a tothom. I segurament necessitarem repensar i reaprendre. La quarantena s’ha instal·lat a les llars, ha sacsejat les rutines que teníem  ben apreses, ha posat en dubte el benestar que donàvem per fet i el valor de l’immaterial, com aquella trobada amb amics o el passeig del cap de setmana.

Però no busquem posar-nos melodramàtics, les notícies aquests dies ja són prou feixugues. Nosaltres hem decidit adherir-nos a la saviesa del refranyer que, si perdura en el temps, és perquè predica unes quantes veritats, i encarem aquestes setmanes amb el següent lema: “quan es tanca una porta s’obre una finestra“. Mai millor dit!

I és que el coronavirus ha vingut a fer-nos replantejar i aprendre un grapat de coses, entre tantes, el teletreball. El principi no ha estat fàcil, però havent superat la primera setmana, i après dels nostres errors, hem elaborat una llista de consells que segur que et poden ser molt útils:

1. Marca una rutina i segueix els horaris
    No perquè estiguem a casa hem de deixar de banda els horaris.  Aixeca’t a la mateixa hora de sempre, com si anessis a l’oficina, esmorza i marca’t una hora d’inici, de pausa, de dinar i una hora límit per acabar de treballar. Es tracta de fer creure al cervell que la pauta és la mateixa i apropar-nos una mica més a la normalitat. Veuràs com t’ajudarà a posar ordre en aquest caos que pots ser el confinament i a estructurar millor els teus dies.
    Però… Alguns membres de l’equip esgarrapen temps abans de les 8.00, que és l’hora màgica en què es desperten els nens. Així que la paraula rutina pot ser que adquireixi una certa flexibilitat. I segurament… no passa res!

1. Dutxa’t i vesteix-te, si us plau
    Encara que no et vegi ningú: dutxa’t i vesteix-te! El primer dia pot fer gràcia treballar amb pijama, però vés amb compte perquè és una trampa on quedar atrapat amb facilitat. Un bon raig d’aigua freda de bon matí és un “xute” d’energia i posar-se roba neta, un luxe que no sabríem ni descriure. I si ja no ho fas per tu, almenys fes-ho pels altres, o acabaràs igual que Tom Hanks a Nàufrag. Poca broma, si dura molt l’aïllament, haurem de començar a fabricar-nos un Wilson amb qui xerrar…
    Però… Si després de la teletrucada comença l’activitat artística amb els teus fills, no et preocupis si surts amb mitja cara pintada.

1. El teu espai, el teu temple (segur?)
    Concentrar-se treballant al menjador mentre els nens juguen en el mateix espai és un esport de risc. Sense mencionar que, probablement, molts de vosaltres, haureu hagut d’adaptar la casa i la taula del menjador s’haurà convertit en taula de ping-pong! Per tant, és vital que trobis el teu racó on instal·lar-te per treballar en condicions. No importa que sigui petit, col·loca una planteta per donar el toc, una espelma aromàtica i la cosa començarà a guanyar identitat.
    I si… al final acabes treballant damunt del llit, sobretot que quan tinguis la videotrucada no es noti gaire 😉

1. Objectius ben clars
    Planificació. No som robots, efectivament, això també ho hem après aquests dies, però una mica de previsió va com la seda. Abans de començar el dia, o la nit abans, fes-te una llista d’allò que has de fer al llarg de la jornada. Com una llista de la compra però en aquest cas amb els objectius que vols assolir. Important: han de ser objectius realistes! Si s’allunyen molt de les teves capacitats, pots caure en l’efecte contrari i desmotivar-te en veure que no has avançat res. Tots sabem que no hi ha millor plaer que el de traçar una ratlla vermella sobre aquella tasca que havies d’acabar i feia dies que se’t resistia.

1. Nens a les videotrucades?
    I tant! Un dels aprenentatges que estem fent aquests dies és que les nostres famílies són part del nostre projecte. Compartim idees, moments i videotrucades! La nostra feina, tot i que busquem un espai de concentració, està sent més rica quan els nostres nens i nens es posen pel mig. Costa concentrar-se? Qui ho ha dit?

1. WhatsApp mode off
    Temps lliure + grup de WhatsApp = foc. Entre memes, vídeos, missatges d’ànims i notes de veu, aquests dies el mòbil treu fum. És una font de distracció assegurada. Per tant, si el que vols és estar concentrat mentre treballes, et recomanem que deixis el mòbil a una altra habitació de la casa i t’oblidis dels 394 missatges del xat “Família”. Que no et funciona? També existeixen apps de bloqueig per mantenir el mòbil en repòs. Pots configurar un bloqueig total del dispositiu o escollir silenciar una app en concret. La tecnologia és de gran ajut però a vegades cal posar-la a ratlla!

1. Hàbits saludables: esport, menjar sa i música
    Si combinem el teletreball amb el nostre deure moral de no sortir el carrer, és lògic que les cames se t’adormin i notis les articulacions més carregades (per no mencionar el cul quadrat…). Per això dues pautes importants: per una banda, menjar bé. Intenta evitar picar entre hores i atracar la nevera per ansietat. I per l’altra, mou-te! Encara que tinguis un pis petit no tens excusa. A internet hi ha moltes rutines esportives adaptades a la llar i que no requereixen material especialitzat, però si tot i així no ho tens clar… has provat de ballar? L’exercici i la música són terapèutics!
    I si… sumes als teus fills a coreografies, pilates, ioga o gimnàs descobriràs que no només et mous, et remous!

1. Viu el present: el mantra del confinament
    En una situació d’incertesa on cada dia estem pendents de si s’allarga o no el període de quarantena i desconeixem el dia en què podrem tornar a posar el peu al carrer sense sentir-nos delinqüents, cal aferrar-se a l’ara. Centrar-se en el dia a dia, i no quedar-se atrapat en el futur.
    Et proposem el següent: escriu el lema en un post-it i enganxa’l a un lloc on el vegis amb facilitat (en el marc de l’ordinador, per exemple?). Rellegir-lo et donarà ànims. I també afegeix un “tot anirà bé!”, perquè sí, n’aprendrem molt i tot anirà bé.