La Fundació Carulla obre un nou espai cultural i educatiu a Barcelona

Façana del nou edifici de la Fundació Carulla

La Fundació Carulla obre per primera vegada un espai cultural propi a la ciutat de Barcelona, ubicat al barri del Poblenou. La nova seu és un edifici de tres plantes, de més de 1.500 metres quadrats, des d’on es liderarà un projecte cultural i educatiu que pretén obrir una finestra al món rural des de la ciutat per promoure el diàleg i la reflexió sobre la sostenibilitat a les ciutats, a partir del patrimoni i la saviesa del món rural.

Des de la nova seu també es desenvoluparan i faran créixer les altres línies d’activitat de la Fundació Carulla. D’una banda, s’oferirà un nou coworking cultural amb 20 taules de treball per acollir projectes transformadors. Aquesta comunitat girarà entorn el programa Mutare, la metodologia pròpia desenvolupada per la fundació per resoldre reptes socials i impactar positivament des de la cultura. També es farà créixer l’activitat entorn les diferents línies de premis  i programes d’impuls de la fundació (Premi Lluís Carulla, Premis Baldiri Reixac i Premis Francesc Candel). En aquest sentit, el nou espai vol crear una comunitat que aglutini tot aquest nervi creatiu, innovador i emergent que, des de fa anys, treballa amb la cultura com a motor de transformació social.

L’edifici també serà la seu de l’Editorial Barcino, el segell editorial de la Fundació Carulla que treballa per la recuperació i difusió dels clàssics catalans, i que al llarg d’aquest 2024 celebrarà el centenari de la seva creació amb diferents actes previstos a la nova seu.

Museu Terra. Sala Barcelona, una finestra al món rural

L’obertura de la nova seu de la fundació coincideix amb el canvi de nom del Museu de la Vida Rural, que aquest gener passarà a anomenar-se Museu Terra. Cultura rural sostenible. Des de fa més de 35 anys aquest espai treballa per posar en valor el món rural, i fer èmfasi en tota la saviesa que aporta a l’hora d’imaginar futurs més sostenibles.

Moltes dades oficials demostren com la desconnexió demogràfica amb el món rural i la terra és total. Per això el Museu Terra es proposa posar tot el coneixement i patrimoni que conserva al servei del debat col·lectiu de la sostenibilitat i les maneres de seguir fent habitable el planeta.

Amb una col·lecció etnològica de més de 5.000 peces, objectes i fotografies, així com exposicions temporals i un programa d’activitats educatives, el Museu Terra a l’Espluga de Francolí esdevé un centre cultural participatiu i dinàmic que anualment rep entorn 20.000 visitants i que ara amplia el seu impacte obrint la nova sala d’exposicions a Barcelona, dins la seu de la Fundació Carulla.

Totes les exposicions previstes a la sala de Barcelona aniran principalment dirigides a públic escolar d’entorns urbans. El programa es posarà en marxa el curs 24/25 però a partir del febrer 2024 s’hi podrà veure la mostra “Peus a terra” on es presentarà el projecte del Museu Terra de l’Espluga de Francolí al Poblenou, per generar un debat col·lectiu entorn la sostenibilitat i les maneres de seguir fent habitable el planeta, a través d’un passat compartit de relació amb la terra. La mostra estarà oberta fins el 31 de maig i ha estat comissariada pel propi equip del museu.