Finalistes Premis Baldiri 2022-23

//// Finalistes Escola

Premi Baldiri a l'escola transformadora

Reconeixem centres educatius singulars i amb processos de transformació, compromesos amb l'esperit crític i la imaginació. Que treballin amb la cultura, llengua catalana i arts per afrontar reptes educatius, mediambientals, socials i culturals.
  • Institut Samuel Gili i Gaya

Centre docent públic de Lleida construït l’any 1968. Un centre on tradició i modernitat formen un binomi perfecte. Un institut que ha marcat, d’una manera o altra, les vides de moltes persones. El resultat de tot plegat és allò que en diuen ‘ADN Gili’, perquè son un dels referents educatius de la ciutat, un institut degà que ha format moltes generacions de lleidatans i lleidatanes.

• Escola Santiago Ramón y Cajal

L’escola Santiago Ramón y Cajal és una escola catalana de titularitat pública, oberta a tothom, integradora i inclusiva que es va crear l’any 1964. El projecte educatiu del centre parteix del convenciment que tots els individus som diferents, que cadascú és com és i que en la diversitat hi ha la riquesa que ens ajuda a desenvolupar-nos com a individus particulars en un entorn socialitzador; per tant, a l’escola, tothom hi és benvingut i tothom hi té un lloc propi.

//// Finalistes Projectes artístics

Premi Baldiri a projectes artístics - Llengua catalana

Impulsem nous projectes educatius, liderats per centres educatius o per docents, que aportin solucions i respostes concretes mitjançant les arts al repte del foment de la llengua catalana com a espai de cohesió social.

• Escola Rellinars (Rellinars)
    L’escola en vers neix de la necessitat de comunicar-se a partir de la diversitat de llenguatges, des d’un punt de vista creatiu, en un context previ de pandèmia, amb fortes restriccions per a tota la ciutadania i, també, per als centres educatius.
  • Escola Casals-Gràcia (Manlleu)
    Del text al gest: la Plaça del Diamant és un projecte artístic que promou la llengua catalana a partir del llenguatges artístics del teatre, la dansa, la performance i el videoart.
  • Escola Puig-Agut (Manlleu)
    Recital La Fàbrica consisteix a apropar a l’alumnat i a les famílies a la poesia d’en Miquel Martí Pol. L’activitat s’ha realitzat amb la col·laboració amb el MdT (Museu del Ter) i la fundació Miquel Martí Pol.
  • Escola Ponent (Granollers)
    Projecte Meraki vol impulsar les arts escèniques a l’escola per fomentar la llengua catalana i la cohesió de l’alumnat. La relació de l’escola amb el teatre com a disciplina fa anys que està present, però amb el Projecte Meraki es va més enllà i s’adapten els currículums de tots els cursos per treballar inegrament la llengua catalana a través del teatre.
  • INS Euclides (Pineda de Mar)
    RÀDIOactius és una proposta de centre que aposta per la difusió de continguts dels veïns, els esdeveniments i les comunitats vinculades a l’institut, així com projectes culturals, socials i comunitaris de tot el barri de Poblenou.
  • Escola Municipal de Música d'Artés (Artés)
    ART360 ofereix una experiència de creació artística als i les joves de 3r d’ESO del municipi d’Artés, un projecte d’arts comunitàries impulsat per l’Escola Municipal de Música d’Artés amb col·laboració amb l’Institut Miquel Bosch i Jover d’Artés.
//// Finalistes Projectes artístics

Premi Baldiri a projectes artístics - Emergència climàtica

Impulsem nous projectes educatius, liderats per centres educatius o per docents, que aportin solucions i respostes concretes mitjançant les arts al repte de l’emergència climàtica.

• FEP Sant Ramon (Barcelona)
    Blau és un projecte multidisciplinar, que a través de xerrades, tallers, dinàmiques, instal·lacions artístiques i espectacles, pretén conscienciar a les nostres comunitats educatives i al nostre entorn sobre els quatre grans eixos que ocupen i afecten el nostre mar.
  • IE GREDA (Olot)
    Arrela’t és un projecte artístic per a l’alumnat de 4t d’ESO, que vol crear arrelament territorial a través de l’art plàstic i la poesia i guanyar sostenibilitat inspirant-se amb l’entorn i experimentant respostes artístiques a través dels ODS i la col·laboració amb artistes locals.
  • Institut Escola Tres Fonts de les Corts (Barcelona)
    El projecte Ballem contra l'emergència climàtica consisteix a treballar de forma artística, especialment a través del cos i la dansa, diversos Objectius de Desenvolupament Sostenible. Gràcies a la col·laboració dels artistes de La Caldera es vol fer protagonista a l'alumnat de 4t de primària d'un procés de creació coreogràfica col·lectiva.
  • Escola EDUMAR (Castelldefels)
    ExpressART és un projecte que neix amb l’objectiu de canviar el món a través de les arts. Busca que l’alumnat es converteixi en “artivistes” capaços i capaces de crear obres artístiques d’impacte en la societat, conscienciant-la de problemàtiques actuals i provocant una transformació.
  • Escola Sant Jordi (Sant Pau d’Ordal)
    Projecte Tresor vol promoure l’escola com a element generador de canvi social en les situacions d’aprenentatge que proporcionen diferents espais del centre educatiu, com la vinya, l’hort, el galliner i la caseta ibèrica.
  • Institut Bosc de Montjuïc (Barcelona)
    “Un nou futur, és possible?” és un projecte que parteix de la possibilitat de tenir o crear un nou futur i en què l’alumnat ha de donar-hi resposta. D’aquesta pregunta se’n deriven nous reptes, tant materials com ètics o filosòfics que es treballaran utilitzant llenguatges artístics.
//// Finalistes Experiències

Premi Baldiri a experiències innovadores

• CEE l'Estel

Projecte TEA Accessible: per una comunicació a l’abast de tothom!

• CEE Santa Maria de l'Alba

VERMELL

• Centre d'estudis Roca

Petits grans contes