6 DE JULIOL, ANTIGA FÀBRICA ESTRELLA DAMM
Rosselló, 515
De 10 h a 14 h
Jornada gratuïta amb aforament limitat
Per un futur més sostenible, els infants i joves són clau. El Mutare Educació vam conèixer iniciatives educatives que treballen la sostenibilitat mitjançant les arts, i per experimentar de primera mà eines i projectes artístics.
9:30 – 10:00 h. Acreditacions
10:00 – 10:10 h. Benvinguda i presentació
A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla.
10:10 – 10:50 h. Conferència inaugural
Núria Vila, directora creativa i dissenyadora gràfica amb impacte positiu.
Mutare Inspira
11:40 – 12:00 h. Pausa cafè
12:00 – 13:40 h. Itineraris artístics
13:40 – 14:00 h. Tancament.
Conductora: Júlia Bertran.
Directora de la Fundació Carulla
Llicenciada en Dret i Treball Social, postgrau en lideratge i innovació social. Al llarg de gairebé vint anys ha liderat equips i projectes socials en institucions com Càritas, Fundació La Caixa o la Fundació Ires. Actualment dirigeix la Fundació Carulla amb l’objectiu de transformar la vida de les persones i la societat a través de la cultura i les arts. És patrona del Teatre Lliure i membre de la Coordinadora de Fundacions.
Conductora de la plenària Mutare
Periodista cultural especialitzada en arts escèniques, escriptora i il·lustradora. Actualment és reportera de Televisió de Catalunya, en programes com Quan arriban els Marcians. Escriptora compromesa socialment, el 2017 va publicar M’estimes i em times, en què qüestiona elements bàsics del sistema heteropatriarcal.
Els petits gestos són poderosos
Núria Vila, directora creativa i dissenyadora gràfica amb impacte positiu. Dissenya compromesa amb el medi ambient, apostant pel treball amb les mans i la col·laboració interdisciplinària.
Ens farà reflexionar sobre com, des del pensa global, actua local, tots i cadascun de nosaltres podem ser generadors de grans canvis. Veurem que si connectem amb el nostre entorn, a través de l’educació, la creativitat i l’art, podem transformar allò que ens envolta per un bé comú.
Menja, actua, impacta (Fundesplai)
Una exposició que proposa una reflexió sobre el nostre sistema alimentari actual; sobre com produïm, distribuïm i consumim els aliments i com això impacta a la societat. El projecte convida a una acció de descoberta i transformació mitjançant diverses línies d’activitat: l’exposició, el programa educatiu, el programa d’activitats que inclou un Escape Room i el programa digital.
Carles Xifra és director d’Innovació i Continguts de Fundesplai i Aina Silvestre és una alumna que ha participat en l’Escape Room.
Llavors…, arts per plantar un món més verd
Projecte transversal de l’Escola Rubió i Ors en aliança amb el Centre de Lectura de Reus, emmarcat dins el programa Magnet. El resultat és un espectacle performàtic de l’alumnat que té l’objectiu de reivindicar la manca de verd i la necessitat de tenir més espais naturals a la ciutat de Reus i que s’integra dins l’ODS 15.
Ens ho explicaran Sílvia Sorroche, mestra de l’Escola Rubió i Ors i l’alumne Rayane Aindalma.
Kiribati, migracions climàtiques en escena
Projecte educatiu realitzat en col·laboració amb La Sala en el marc del programa Connexions de La Fundació Carulla. Durant tot el curs, l’alumnat de 4t ha treballat emprant els llenguatges artístics com a canals comunicatius en la creació d’aquesta peça escènica col·lectiva que porta el públic a la reflexió sobre els ODS i, especialment, sobre les migracions climàtiques.
Amb la Yolanda Carrillo, professora de l’Institut Ca n’Oriac, i les alumnes Aina Ricart i Xènia Vieites.
Tros de dona, art i comunitat per reivindicar el paper de la dona
L’exposició del Museu de la Vida Rural, gestada a través de la comunitat i l’art, reivindica el paper de les dones al llarg de la història posant en valor les moltes tasques diàries i necessàries pel sosteniment de la vida; tasques sovint invisibles, però imprescindibles.
Anna M. Andevert, història de l’art i educadiora de Museus, és la comissària de l’exposició.
Judith Ruiz, també historiadora de l’art i gestora de patrimoni, ha coordinat el procés d’acció comunitària sobre la presència de les dones en el món rural.
La veu de la terra, una cantata reivindicativa
És un projecte musical per despertar la consciència sobre les greus problemàtiques mediambientals que afecten la nostra comunitat educativa, famílies, alumnes i mestres. Fusiona l’educació artística i la conscienciació ambiental, i és el resultat d’una col·laboració entre diverses entitats.
David Melgar és docent i director al Camp d’Aprenentatge Pau Casals, compositor i teclista en el Petit Taller de Cançons, i Àngels López és cantant del Petit Taller de Cançons i mestra de l’escola Les Eres de Creixell.
Itinerari 1
El foc, un element que ens fascina, ens fa badar i ens ajuda a celebrar. Però també, i especialment en l’actual context d’emergència climàtica, ens trasbalsa, alerta i recorda, més que mai, la seva força destructora. Històries, emocions i reflexions ens ajudaran a replantejar la nostra relació amb aquest element, i acabarem jugant amb foc expressant-nos en una obra col·lectiva.
Itinerari 1
Quin és el secret d’aquest element imprescindible i insubstituïble per al a vida? L’aigua, amb els seus canvis d’estat, trena el cel amb la terra; circula pels oceans, per l’aire, per les muntanyes, per les coves càrstiques, per les valls, per les ciutats i pel nostre cos generant vida al seu pas. Sentirem i expressarem amb el moviment el batec de l’aigua.
Itinerari 2
Amb la interacció, el diàleg i a través de l’art i el joc coneixerem les propietats del plàstic i com s’ha fet omnipresent a les nostres vides. Cercarem nous significats i associacions creatives que ens facin repensar l’ús d’aquest material gairebé perfecte i durador que, per això mateix, s’ha convertit en una de les principals amenaces pel planeta.
Itinerari 2
A través de diferents estímuls i dinàmiques socioafectives, experimentarem en pròpia pell les emocions i els processos consubstancials a les migracions humanes. Reviurem camins d’anada com els que han evocat artistes com Erri de Luca o Piero Sacchetto, i ens qüestionarem sobre les fronteres que ens separen dels altres.