Mutare Plenària (2 juliol)

La fórmula Mutare

//// Plenària

La fórmula Mutare. Com la cultura transforma

2 DE JULIOL, ANTIGA FÀBRICA ESTRELLA DAMM

PROGRAMA PLENÀRIA

Mutare ha anat creixent i diversificant-se des que fa sis anys 200 persones vàrem cocrear el decàleg dels elements que incrementen la capacitat transformadora dels projectes culturals. Des de llavors, hem experimentat i ens hem inspirat i emocionat. Mutare s’ha convertit en una comunitat de persones transformadores i en una metodologia per afrontar reptes de la societat.

La plenària 2024 és un punt d’arribada i alhora l’inici d’una nova etapa. Perquè el decàleg s’ha convertit en 5 valors que volem compartir amb tots els participants: impulsem persones, despertem emocions, alliberem coneixement, promovem el diàleg i creem ecosistemes. Una proposta d’acció per transformar el món des de la cultura i les arts: la fórmula Mutare.

Ja tenim la fórmula, i ara cal aplicar-la. I qui ho ha de fer? Com són i com ho han de fer aquestes persones compromeses amb la cultura transformadora? La plenària ens oferirà la resposta perquè de forma cocreada identificarem els trets, les competències, dels transformadors culturals, dels integrants de la comunitat Mutare.

Horari i programa

9:00 – 9:30 h. Acreditacions

9:30 – 9:50 h. Benvinguda i presentació

A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla

9:50 h – 10:25 h. Conferència central

Dublin City Council Culture Company
Laura Keogh

Responsable del departament d’escolta i participació comunitària de l’empresa pública de cultura de l’Ajuntament de Dublín.

10:25 – 10:35 h. Entrevista a Marta Llobet

La responsable d’aprenentatge i incidència global a la Comissió de Cultura de l’organització mundial de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU) ens explicarà com es promouen els drets culturals de les persones en les polítiques locals i les agendes globals sostenibles.

10:35 h – 10:50 h. Preguntes dels assistents

Mutare Inspira

• 10:50 – 11:00 h. Inspira 1 – Alliberem coneixement
  • Memòries Sintètiques. Domestic Data Streamers.
    Natàlia Santolària
  • 11:00 – 11:10 h. Inspira 2 – Impulsem persones
  • Teatre Arnau Itinerant. Coordinadora d’entitats pel Teatre Arnau
    Javier Rodrigo i Edna rojas
  • 11:10 – 11:20 h. Inspira 3 – Despertem emocions
  • Cicle Sinèrgic. Neandertal Records
    Martí Sancliment
  • 11:20 – 11:30 h. Inspira 4 – Creem ecosistemes
  • Museo Situado i Un botiquín para mi ciudad. GRIGRI
    Susana Moliner

11:30 – 12:00 h. Pausa cafè

12:00 – 12:10 h. Promovem el diàleg

Com es veuen i es relacionen el món rural i el món urbà? Dramatització d’una hipotètica conversa.
Elisenda Guiu

12:10 – 13:50 h. Cocreació

Tots els participants de la plenària identificarem la manera de ser i de fer (competències)  de les persones compromeses amb la cultura transformadora per impulsar persones, despertar emocions, alliberar coneixement, promoure el diàleg i crear ecosistemes.

13:50 – 14:00 h. Tancament

Fruit de la creació col·lectiva, farem públic quins són els trets que defineixen els integrants de la comunitat Mutare.

Conductora: Júlia Bertran.

//// Ponents, projectes i col·laboracions

Participants de la plenària

• Marta Esteve

Directora de la Fundació Carulla

Llicenciada en Dret i Treball Social, postgrau en lideratge i innovació social. Al llarg de gairebé vint anys ha liderat equips i projectes socials en institucions com Càritas, Fundació La Caixa o la Fundació Ires. Actualment dirigeix la Fundació Carulla amb l’objectiu de transformar la vida de les persones i la societat a través de la cultura i les arts. És patrona del Teatre Lliure i membre de la Coordinadora de Fundacions.

• Júlia Bertran

Conductora de la plenària Mutare

Periodista cultural especialitzada en arts escèniques. Treballa des del 2005 a Televisió de Catalunya, en programes com Silenci?, Ànima, Quan arribin els Marcians o Nervi.  Escriptora compromesa socialment, el 2017 va publicar M’estimes i em times, en què qüestiona elements bàsics del sistema heteropatriarcal, i al 2023, Estimada desconeguda, sobre els dilemes de la maternitat tardana i la reproducció assistida.

• Laura Keogh

Dublin City Council Culture Company

La responsable del departament d’escolta i participació comunitària de l’empresa pública de cultura de l’Ajuntament de Dublín ens explicarà com integren la cultura a la vida quotidiana de les persones de la capital d’Irlanda, fent-la accessible i rellevant per a tothom. Els resultats són persones més connectades a les seves comunitats, més segures i fortes, i més saludables.

• Marta Llobet

Entrevista

• Natàlia Santolària

Memòries Sintètiques. Domestic Data Streamers.

Aquest estudi barceloní amb presència internacional a més de 100 ciutats fa més d’una dècada que transforma la societat mitjançant les dades i l’art. La seva directora creativa ens aproparà a un projecte que recupera i reconstrueix records de persones amb Intel·ligència Artificial.

Natàlia Santolaria és directora creativa a Domestic Data Streamers. O el que és el mateix: una contadora d’històries que fa servir les dades com a matèria primera.

• Javier Rodrigo i Edna Rojas

Teatre Arnau Itinerant. Coordinadora d’entitats pel Teatre Arnau

La recuperació del Teatre Arnau és la història de la participació del veïnat, entitats i col·lectius de cultura, memòria, patrimoni i lluita social dels barris del Paral·lel, tots plegats per recuperar el teatre i aconseguir la seva gestió comunitària.

Javier Rodrigo és coordinador de l’Oficina tècnica Teatre Arnau Itinerant i Edna Rojas, n’és tècnica.

• Martí Sancliment

Cicle Sinèrgic. Neandertal Records

“Potser la música directament no cura però indirectament segur que sí”. Així de contundent es mostra el coordinador del Cicle Sinèrgic, concerts de petit format que acosta la música a hospitals, residències i presons amb l’objectiu d’humanitzar aquestes espais i de tenir cura dels pacients i interns.

Martí Sancliment és productor i coordinador del Cicle Sinèrgic.

• Susana Moliner

Museo Situado i Un botiquín para mi ciudad. GRIGRI

Com fer perquè persones de diferents àmbits treballin de manera conjunta? Compartirem metodologies de creació d’ecosistemes de col·laboració entre agents diversos com són l’assemblea de Museo Situado o el projecte Un botiquín para mi ciudad que proposa una Agenda 2030 construïda des dels barris.

Susana Moliner és comissària i productora cultural, fundadora de GRIGRI.

• Elisenda Guiu

Com es veuen i es relacionen el món rural i el món urbà?
    Dramatització d’una hipotètica conversa

És una creadora polifacètica i activista cultural, autora de textos de teatre, narrativa i propostes escèniques diverses, entre les quals destaca Qüestió de gènere, Punt d’Inflexió o Matar el Llop. Va participar al VI Torneig de Dramatúrgia de Temporada Alta de Girona i al 1er Torneig de Dramatúrgia Breu Xató d’Estiu, que va guanyar amb l’obra PET. Premi Ciutat de Tarragona de Guió de ficció radiofònica per Indigestió. Ha publicat, entre d’altres, El naixement i Explica’m un conte (Arola editors).