Tornen Els Baldiri per impulsar el català a l’escola!

Imatge promocional dels Premis Baldiri. Diversos objectes formen la lletra "B".

Obrim la convocatòria dels Premis Baldiri, els guardons anuals que, des de fa 46 anys, impulsen i reconeixen projectes que transformin l’educació i donin resposta als nous reptes socials i educatius des de la llengua, la cultura i les arts. L’edició d’enguany, oberta fins al 22 de gener, posa el focus en el foment de l’ús social del català a l’escola.

El retrocés de l’ús del català entre els estudiants i joves torna a estar al centre del debat, tant en el sector educatiu com en l’àmbit social, on s’han produït diverses amenaces recents a diferents regions del territori català.

L’ús de la llengua catalana entre els alumnes s’ha reduït dos terços en quinze anys (del 67% de sempre en català el 2006 al 21% el 2021), segons dades de l’estudi L’ús del català a l’educació, impulsat pel Consell Escolar de Catalunya. I no tan sols entre els alumnes, també el professorat utilitza menys el català en les classes (del 63% al 46%), segons el mateix estudi. Les proves de competències bàsiques del Departament d’Educació corroboren aquesta tendència: el nivell de català entre els estudiants de secundària és el pitjor dels darrers deu anys.

A aquesta situació se li han de sumar els constants atacs i amenaces que el català està rebent arreu del territori catalanoparlant. Recordem la censura que les revistes Cavall fort, El Temps i Enderrock van patir de la Biblioteca de Borriana el juliol, la supressió de la Fira del Llibre en català a Menorca o el pacte PP-Vox per frenar l’ensenyament del valencià. Fins i tot, la República Francesa es va personar com a acusació contra cinc municipis del seu territori per haver inclòs l’ús del català als plens consistorials.

Per l’escola catalana, i en català!

És evident que ens trobem davant d’una situació d’emergència lingüística. Per això, els Premis Baldiri 2023-2024 tornen a posar el focus en el català, per fer possible noves iniciatives, innovadores i transformadores, que promoguin l’ús social de la llengua catalana mitjançant llenguatges artístics. Volem contribuir, des de la creació artística, a fer que el català continuï sent una eina d’acollida, cohesió i trobada per a tota la comunitat educativa.

Com diu la Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, “Davant d’aquesta incertesa i complexitat els Baldiri recuperen l’essència dels premis i proposen obrir camins de reflexió i aprenentatges a través de la llengua, la cultura i les arts dins els centres educatius”.

Fem que les arts transformin l’escola. Fem Baldiri!

Els Baldiri busquen escoles valentes, innovadores i creatives, i mestres amb il·lusió, compromís i imaginació, que preparin els infants i joves per afrontar els reptes d’aquest món canviant i contradictori a partir de l’art, la cultura i la llengua catalana. Sabem que a l’escola és on comencen els petits grans canvis, i l’art i la cultura són un motor per fer-ho possible.

A la convocatòria, oberta fins al 22 de gener de 2024, hi poden participar escoles, centres i projectes educatius d’arreu dels territoris de parla catalana -Catalunya, País Valencià, Illes Balears i Catalunya Nord-. La Fundació Carulla destinarà un total de 44.000 € en les categories següents:

• Premi Baldiri Arts i Llengua (vuit premis de 3.500 €): Premi adreçat a nous projectes liderats per centres educatius o per docents que fomentin, mitjançant les arts i la cultura, l’ús de la llengua catalana en els processos d’aprenentatge i en els espais de convivència social. Han de ser projectes inèdits o bé que faci dos anys, com a màxim, que s’estiguin duent a terme.
  • Premi Baldiri Experiències (vint premis de 600 €): Premi adreçat a experiències innovadores portades a terme dins i fora de l’aula que responguin de manera creativa i a través dels llenguatges artístics i creatius als diferents reptes viscuts als centres educatius.
  • Premi Baldiri Escola Transformadora (un premi de 4.500 €): Entre totes les escoles presentades a les categories anteriors, el jurat triarà l’Escola Transformadora de l’any, aquell centre educatiu innovador, creatiu i amb esperit crític, que destaqui en l’educació en la cultura, la llengua i les arts per fer front als reptes socials i culturals actuals. El centre guanyador passarà a formar part del jurat dels Premis Baldiri a l’edició 2024 – 2025

Més informació i inscripcions aquí
Descarrega’t les bases aquí

Alumnes actuant en una obra de teatre del projecte "Del text al Gest"Projecte “Del text al gest” de l’Escola Casals-Gràcia

Necessiteu inspiració?

Hi ha mil idees i iniciatives que poden optar al Baldiri. Us deixem una petita mostra per inspirar-vos.

• Arts i Llengua: Podeu fer una obra teatral a partir de l’adaptació del text clàssic d’un referent català, o un festival juvenil de poemes en català en format haiku, o preparar un espectacle musical basat en la recerca i recuperació de cançons tradicionals, o elaborar un compte d’Instagram col·laboratiu amb consells divertits per al bon ús del català entre els joves, etc. Segur que trobeu una bona idea!
  • Experiències: I si us animeu a fer un pòdcast amb entrevistes a famílies nouvingudes sobre immigració i diversitat cultural? O què us sembla una obra teatral sobre l’assetjament escolar o una exposició fotogràfica sobre les tradicions d’un poble?

No sabeu si el vostre projecte és Baldiri?

Si voleu presentar-vos als Baldiri però no sabeu si el vostre projecte o experiència hi encaixa, contacteu amb nosaltres per correu electrònic o telèfon i us assessorarem. No perdeu l’oportunitat d’impulsar els vostres projectes!

elsbaldiri@fundaciocarulla.cat

T. 667 150 013