Premis Embrió 2024: La creativitat digital en català es fa protagonista

Els projectes digitals “La Porcellera” d’Alex Vila Plaza, Maria Lyona, Norbert Palazón, Marc Martínez i Pau Sánchez, “Altres Homes” de Pep Molina i “Lo Nostre” de Clara Miret han estat proclamats guanyadors del premi Embrió 2024, de la Fundació Carulla i La Fera. Els projectes rebran 2.000 euros cadascun i un acompanyament de qualitat per desenvolupar les seves idees. A més, el projecte “Els parlars oblidats” de Fran Tudela ha rebut una menció especial per part de Minoria Absoluta, col·laboradors del programa.

Fomentant la creació digital en català

El programa Embrió, coorganitzat per la Fundació Carulla i La Fera, fàbrica de creació digital, s’ha consolidat en la seva segona edició com una plataforma que fomenta l’ús social del català mitjançant la promoció de sèries de contingut i continguts especials. L’objectiu és anar més enllà de la producció habitual dels creadors, ajudant-los a distribuir, fer créixer i popularitzar els seus projectes en entorns catalanoparlants i més enllà.

En aquesta edició, s’han presentat més de 200 projectes de creadors digitals actius a YouTube, TikTok i Instagram en els darrers dotze mesos. Els projectes han estat valorats per un jurat d’experts, destacant noms com Guillem Sans, cap de continguts de Minoria Absoluta; Adrià Serra, cap de continguts digitals i transmèdia de 3Cat; i la periodista cultural i podcaster Andrea Gumes.

Projectes guanyadors

“La Porcellera”

Proposat per Alex Vila Plaza, Maria Lyona, Norbert Palazón, Marc Martínez i Pau Sánchez, aquest projecte presenta una innovadora sèrie de vídeos d’humor que aborden temes d’actualitat a Catalunya de manera fresca i entretinguda. Destinada especialment a joves adults entre 20 i 35 anys, “La Porcellera” utilitza gags curts, reportatges de carrer i paròdies per mantenir el públic enganxat i reflexionant sobre qüestions rellevants de la societat catalana contemporània.

“Altres Homes”

Creat per Pep Molina, aquest projecte ofereix una perspectiva única sobre les masculinitats mitjançant entrevistes a homes amb oficis tradicionals. Buscant desmuntar estereotips i presentar nous models referencials per als homes d’avui, “Altres Homes” es distribuirà principalment a Instagram, TikTok i YouTube, amb l’objectiu d’entretenir i obrir una reflexió crítica sobre els rols de gènere i les expectatives socials.

“Lo Nostre”

De Clara Miret Ribas, “Lo Nostre” captura l’essència de la vida rural a Ponent a través de vídeos mensuals amb un to humorístic i autèntic. Protagonitzada per una jove pagesa, la sèrie mostra les diverses tasques i la vida quotidiana en aquest entorn, connectant amb un públic ampli i transmetent un retrat honest i sentimental del paisatge lleidatà.

Menció especial

“Els parlars oblidats”

El projecte de Fran Tudela, guanyador de la menció especial de Minoria Absoluta, és una sèrie de vídeos que destaca dialectes poc coneguts dels territoris catalanoparlants. Els vídeos, dinàmics i divulgatius, tenen l’objectiu d’educar i sensibilitzar sobre la diversitat lingüística i cultural, sent utilitzats com a recursos didàctics per a docents.

Un jurat especialitzat

Els més de 200 projectes presentats al programa Embrió 2024 han estat valorats per un jurat qualificat format per noms destacats del panorama audiovisual català i amb experiència a diferents àmbits del sector, incloent Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla; Albert Lloreta, fundador de La Fera; Carlos López, membre de l’equip del programa APM; Judith Martínez, responsable de màrqueting d’influencers a Estrella Damm; Marta Obiols, directora del programa Atrapa’m si pots; i Berta González, Influencer Marketing Manager a Vinted.

Amb aquests projectes, el programa Embrió no només incentiva la creació de contingut en català, sinó que també promou la diversitat de veus i perspectives a través de les plataformes digitals, enfortint la presència cultural i lingüística de Catalunya a l’espai digital global.