Premis Baldiri Reixac: fer front als nous reptes educatius en temps de pandèmia

L’escola catalana està fent front a nous reptes i noves necessitats sorgides amb la pandèmia i la transformació social que se n’ha desprès. És per aquest motiu que l’edició 2020-2021 dels Premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla vol reconèixer i impulsar nous projectes de la comunitat educativa i cultural que aprofitin aquesta crisi sanitària i social per convertir una situació crítica en una oportunitat de millora.

La Fundació Carulla convoca la 43a edició dels Premis Baldiri Reixac per construir una escola catalana oberta, inclusiva i innovadora. Aquest any més que mai, les arts i la cultura són el camí per aconseguir-ho i per fer front a noves necessitats creades per la Covid-19 a les escoles i entre l’alumnat. A més, un dels reptes que s’ha marcat la Fundació en aquesta edició és incidir més en la categoria Connexions: la transformació de les aliances entre els sectors cultural i educatiu. És per això que es busquen projecte que neixin d’aquesta unió per transformar l’educació.

Enguany, en una edició especial Covid, els guardons, destinaran 90.000€ als projectes educatius i centres que ofereixin respostes creatives, transversals i integradores als reptes de l’educació del segle XXI, fent especial èmfasi en els reptes sorgits amb la pandèmia. L’art, la cultura i la llengua catalana són els pilars d’una convocatòria oberta a la comunitat educativa i cultural, per impulsar i reconèixer idees i projectes que ajudin a construir una societat millor.

Quatre categories per impulsar la cultura, les arts i la llengua a les aules

• El Premi Baldiri Connexions s’amplia i esdevé el més ben dotat amb deu guardons de 4.000€ cadascun i la participació en un programa d’acompanyament durant el curs 2021-2022. El Baldiri Connexions impulsa projectes sorgits de l’aliança entre els centres educatius i les entitats culturals, que ofereixin solucions a reptes educatius i socials de forma creativa, fomentant la capacitat de resiliència i que transformin les escoles amb les arts. En especial aquells reptes nascuts amb la pandèmia.
  • El Premi Baldiri Escola reconeix els centres educatius amb propostes transformadores, valentes i creatives, compromesos amb els reptes socials actuals i que eduquin amb la cultura, la llengua i les arts com a eines de canvi. S’atorgaran vuit premis de 3.000€, amb dues categories específiques per a les Illes Balears i el País Valencià.
  • El premi Baldiri Experiències valora les millors experiències d’aprenentatge col·lectives dins i fora de l’aula, que facilitin les eines necessàries per fer front a l’emergència emocional sorgida amb la Covid-19. Experiències dutes a terme mitjançant els llenguatges artístics i creatius. Els 20 premis de 500€ es repartiran entre totes les etapes formatives preuniversitàries, des d’Infantil fins al Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Superior.

Premi Joan Triadú: reconeixement a una escola que empoderi el català com a eina de cohesió social
Finalment, i com a novetat d’aquesta edició, s’incorpora a la convocatòria el Premi Joan Triadú. Una categoria extraordinària amb motiu del centenari del naixement de Joan Triadú, impulsor i president dels Baldiri. El premi vol reconèixer un centre educatiu, seleccionat pel jurat, que hagi excel·lit en l’ensenyament i l’ús del català com a llengua vehicular i de cohesió social. El valor del guardó és de 3.000€.

Amb més de 40 anys d’història els Baldiri han reconegut més de 20.500 alumnes, 550 escoles i 300 mestres i professors.

Calendari
Els participants podran presentar les seves candidatures fins a la mitjanit de l’11 de febrer del 2021. Entre els mesos de març i abril començarà el procés de selecció de finalistes i es faran les visites, reunions i entrevistes corresponents de manera presencial i a distància. Durant el mes de maig es faran públics els guanyadors i guanyadores de cada categoria, i, si la situació sanitària ho permet, el 13 de juny tindrà lloc l’acte de lliurament dels premis.