Font: Núvol. El digital de Cultura
Imatge: Fundació Carulla
A la Fundació Carulla creiem que és amb la cultura i a través de la cultura que podem transformar l’educació i la societat. I així ho vam viure el 2 de juny passat quan vam celebrar l’entrega dels Premis Baldiri Reixac i els d’Educació en el Lleure: una autèntica festa de l’educació transformadora. Recuperem l’article de Núvol.
Aquest diumenge s’han lliurat els premis Baldiri Reixac, que atorga la Fundació Carulla, en un acte al Teatre Romea, que han presentat pel periodista Roger de Gràcia i l’actriu Judit Martín.
Amb una dotació global de 100.000 euros, enguany els Baldiri ha premiat 6 projectes innovadors i han reconegut 10 escoles, 25 experiències d’aprenentatge i 5 alumnes. La nova línia de la Fundació Carulla, centrada a detectar el potencial transformador de la cultura, s’ha fet més pal·lesa aquest any en la concessió d’aquests premis. El jurat (integrat per Joan Arjona, Coral Regí, Laia Bou, Bet Madera, Àngels Pérez, Josep Menargues, David Pujol, Helena Morillas,Ramon Raventós, Marta Pujadó i Héctor Gardó) no només ha distingit l’excel·lència pedagògica dels projectes sinó que també ha volgut impulsar iniciatives gestades amb una vocació de transformar l’educació i la societat des de la cultura.
La Fundació Carulla es proposa així realitat projectes educatius que donin resposta als reptes de l’educació del s.XXI, que s’enfrontin al fracàs escolar i a la desigualtat educativa, que fomentin les noves competències, que generin oportunitats i eduquin en valors com la solidaritat o la inclusió social I tot això posant la cultura, la creativitat, les arts i la llengua catalana al centre. Entre els premiats, hi ha centres educatius i de lleure de tot el territori català: Barcelonès, Maresme, Osona, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Tarragonès, Garraf, Bages, Vallès Oriental, La Segarra, Conca de Barberà, La Cerdanya, Pla de l’Estany, Baix Ebre, Segrià, Alt Camp, Alt Penedès, Alt Empordà i La Garrotxa a més de dos centres del País Valencià (de La Vall d’Albaida i d’Horta Sud).
La Fundació Carulla creu en el potencial educatiu més enllà de les aules. Per això també ha concedit els Premis d’Educació en el Lleure, destinats a premiar aquells projectes d’esplais, agrupaments i caus, casals, ludoteques o cases de colònies que també juguen un paper clau en l’educació: ensenyen des del diàleg i l’experimentació, participen i generen inclusió en els barris i comunitats, treballen valors com la justícia, la igualtat o la cohesió social i fomenten l’esperit crític.
Plantar la llavor
Un cententar de projectes s’han presentat al guardó d’estímul per fomentar la posada en pràctica de projectes que fomenten la innovació pedagògica. Són iniciatives que es proposen resoldre els reptes que planteja la realitat de l’aula, impulsen la transformació educativa i estableixen vincles amb altres agents culturals i artístics.
Entre els sis guanyadors dels premis estímul, destinats a projectes educatius, hi ha el d’ARTransforma, que treballa la inclusió social des de la música. Es tracta d’una iniciativa dissenyada amb i per a persones amb i sense diversitat funcional, que genera oportunitats formatives en l’àmbit artístic (sobretot de música i dansa) a persones que en tenen poques o nul·les, en un context inclusiu.
També ha estat premiat l’Institut Torreforta de Tarragona, amb el projecte educatiu L’artista va a l’escola, que vol apropar les aules als llenguatges artístics contemporanis de la mà dels mateixos artistes. Amb el convenciment que l’art no és només present als llibres i als museus, aquesta iniciativa aposta per un aprenentatge més significatiu i en primera persona.
ambé destaca el projecte de quatre centres de Barcelona (INS Montserrat, CE Valldaura, INS Miquel Tarradell i INS Barres i Ones), que s’han unit per impulsar el projecte Slammers, que vol donar la paraula als joves tot potenciant l’escriptura creativa i la posada en escena com a mètode innovador per apropar els alumnes a la literatura i a l’escriptura. A banda d’obrir la seva sensibilitat artística i potenciar el pensament crític i la imaginació, l’objectiu és reforçar també la seva autoestima i fomentar el treball en equip.
Aquests premis d’estímul per a mestres, professors i emprnedors culturals estan dotats amb 4.000€ però els professionals també es beneficiaran d’un programa d’acompanyament i mentoria de la UOC i tindran garantida la participació gratuïta al Mutare Educació, les jornades que prepara la Fundació Carulla els 2, 3 i 4 de juliol. Aquesta trobada està oberta a persones interessades en establir ponts entre la cultura i l’educació. Us hi podeu inscriure aquí.
Podeu consultar la llista completa dels guanyadors dels premis Baldiri Reixac en aquest enllaç.
Núvol (03/06/2019). Plantar la llavor. Núvol. El digital de Cultura [Digital].
Disponible a: http://bit.ly/38lnhom [04/06/2019]