Peus a terra: la nova exposició del Museu Terra a Barcelona

Gemma Carbó, directora del Museu Terra (esquerra) i Marta Esteve, directora general de la Fundació Carulla (dreta)

La Fundació Carulla i el Museu Terra de l’Espluga de Francolí inauguren «Peus a terra», la primera exposició a la nova seu de la Fundació al Poblenou. La mostra convida a reflexionar sobre la relació amb la terra i pretén debatre la sostenibilitat urbana des de la saviesa rural. Sota la curadoria del Museu Terra, l’exhibició, oberta fins al 31 de maig, exposa més de trenta obres, des de fotografies històriques fins a instal·lacions audiovisuals, destacant el diàleg constant entre la terra i les persones.

La nova sala d’exposicions del Museu Terra a Barcelona busca portar el coneixement rural a la ciutat per debatre la sostenibilitat. Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, destaca la importància de fer arribar la veu del món rural a Barcelona, que a vegades sembla una problemàtica llunyana. Gemma Carbó, directora del Museu Terra, descriu «Peus a terra» com un projecte que aborda reptes socials, preservant el coneixement rural i creant espais de debat i acció.”

“(La sala és) una finestra on generar debats que cridin l’acció i ens portin a trobar noves maneres de viure més sostenibles”. Gemma Carbó

La majoria de les peces exposades provenen del Museu Terra que, des de fa més de 35 anys, disposa d’una col·lecció etnològica de més de 5.000 exemplars, entre objectes i fotografies. L’exposició està plantejada com un relat evolutiu que mostra el passat compartit de relació amb la terra fins a l’actualitat: des dels cànters, les olles d’aram i els oficis tradicionals de la segona meitat del segle XIX a l’ús massiu de plàstics.

L’exposició s’organitza en un context de desconnexió amb el món rural, reflectint la realitat global on el 54% de la població mundial viu en un 10% del territori urbà. Es destaca aquest desequilibri i planteja la necessitat de debatre noves formes de vida sostenible en un context en el fet que el 56% dels municipis catalans, tots rurals, no superen els 500 habitants, posant en risc la preservació de la cultura dels avantpassats.

Us convidem a descobrir l’exposició “Peus a terra” a la Sala Barcelona del Museu Terra, a la cantonada del carrer Pere IV, 141, amb Almogàvers, al Poblenou. Podeu visitar-nos els dimarts i divendres de 11 a 14 hores i de 16 a 19 hores, i els dimecres i dijous de 11 a 14 hores. La mostra estarà disponible fins al 31 de maig de 2024 i l’entrada serà totalment gratuïta.

També es pot reservar una visita en grup enviant un correu a sala.bcn@museuterra.cat

Encara que la Sala Barcelona està pensada per a futures exposicions dirigides a escoles i instituts d’entorns urbans, actualment amb la mostra “Peus a terra”, està oberta per a tothom. És el primer pas cap a l’abastament del patrimoni i àmbit de treball del Museu Terra. Així que no dubteu a venir i descobrir tot el que us espera en aquesta exposició.