Nilak s’emporta les ales de la transformació

Els Premis Lluís Carulla 2020 s’envolten de papallones per celebrar la cultura

Nilak, el circ teatre itinerant, va ser el projecte guanyador del Premi Lluís Carulla 2020. Perquè la cultura és un dret, però el 26% de les comarques catalanes no tenen cap teatre i, Nilak, aposta per facilitar l’accés cultural i apropar les arts escèniques arreu del territori a través d’una carpa itinerant, que farà estades de 15 dies per tal de col·laborar amb la comunitat i portar-hi actuacions, tallers i activitats. Oriol Escursell afirmava que “l’objectiu és que qualsevol municipi pugui acollir qualsevol tipus de peça escènica”.

Museu de Camins, l’únic museu que es conserva trepitjant-lo, va ser la idea guanyadora. La Vall de Siarb recuperarà la seva xarxa de camins antics i patrimoni històric, cultural i natural per convertir-se en un autèntic museu a l’aire lliure. Un reclam de turisme sostenible que esperem que  serveixi d’inspiració i esdevingui escalable a tot Catalunya. Gemma Cots explicava que “els joves són actualment qui participa en la seva creació a través dels camps de treball i gràcies als padrins (la gent gran), qui va viure com eren aquests camins”.

El jurat que n’escollia els guanyadors, format per nou professionals del sector cultural i empresarial, han valorat aspectes com la innovació, l’abast o la capacitat transgressora dels finalistes. Aquest jurat són: Jordi Sellas, periodista i gestor d’empreses culturals, Ricardo Robles, fundador i director del festival Sónar; Isona Passola, presidenta de l’Acadèmia de Cinema Català; Emilio Álvarez, fundador i co-director del Festival LOOP Barcelona; Anna Vilarroya, presidenta de European Association of Cultural Researchers; Núria Basi, en representació de Netmentora Catalunya; Guillem Arís, director d’Autoocupació Catalunya; Nicolau Brossa, president de la Fundació Carulla i Carolina Rosich, periodista cultural.

La nit de la transformació cultural

En un any com aquest i emmarcats en la situació actual de la pandèmia, celebrar el Premi Lluís Carulla 2020 ha estat “màgic i necessari”, com afirmava Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, a l’inici de l’acte. I per fer realitat aquesta màgia, l’IDEAL Centre d’Arts Digitals, ens va envoltar de llums, colors i papallones en una experiència immersiva que també es va poder seguir des de casa amb les butaques virtuals

El Premi Lluís Carulla té l’objectiu d’impulsar projectes culturals compromesos i transformadors, que donen resposta a les necessitats de la societat actual. Els 5 projectes i les 3 idees finalistes complien aquests requisits i, durant 8 mesos, van formar part d’un programa d’acompanyament per incrementar l’impacte i la sostenibilitat de les propostes gràcies a l’Associació Net Mentora i la Fundació Autoocupació.

El Museu de Camins, LlibreLab, Súpernano, MyStage, ShowAffinity, Nilak, AdditioApp i MicroHub eren els finalistes encarregats de revolucionar l’efecte papallona i candidats a endur-se una dotació de 100 mil euros i un acompanyament amb mentors culturals i empresarials. Els finalistes que no s’emportin el gran premi, tindran també accés a un fons de beques de 15.000€.

La Fundació Carulla invertim en cultura, perquè invertir en cultura és invertir en salut i en creativitat, és invertir en créixer. Necessitem la cultura i la cultura ens necessita. Perquè la cultura és vida i sense cultura ens falta l’aire, declarava Marta Esteve. I, mentre aquesta frase omplia la sala de l’IDEAL i ens deixava amb un sospir, Les Impuxibles es preparaven per a la seva actuació. L’Ariadna Peya i la seva dansa personificaven l’angoixa del sector cultural, amb l’acompanyament musical del piano i la força de la Clara Peya.

Un gran exemple de compromís amb la cultura i les llengües catalanes va ser el de Lluís Carulla i Canals, fundador de la Fundació Carulla i un mecenes de referència. En homenatge a ell i la seva tasca, després de 30 anys de la seva mort, el seu nét i president de la Fundació, Nicolau Brossa, va fer un recull de la seva trajectòria i mèrits. “Un creador infatigable de projectes i una vida de compromís cívic amb un llegat empresarial i cultural ben viu”, destacava Nicolau Brossa. Posteriorment, la sala s’omplia de fotografies de Lluís Carulla acompanyades d’una interpretació al piano de Clara Peya.

Els dos moments d’anunciar els guanyadors es van omplir d’emocions mentre una explosió de colors i papallones omplia la sala. Els 8 finalistes presentaven propostes amb un gran valor per la cultura i per la societat. Preveiem que tots ells compliran els seus propòsits i en sentirem a parlar sovint, però només una idea i un projecte es podien emportar el guardó: el Museu de Camins i Nilak.

Si et vas perdre l’acte o vols tornar a gaudir-lo pots recuperar l’emissió en directe a través d’aquest enllaç.