Neix Catalunya Freestyle, la primera competició de rap freestyle en català

Fotografia d'un dels participants a la competició de rap Catalunya Freestyle

Perifèria Gold Battle posa en marxa Catalunya Freestyle, la primera gran competició de rap freestyle en català, amb el suport de la Fundació Carulla.

Catalunya Freestyle és un projecte impulsat per l’associació Cultural Llobregat Block Party i el col·lectiu Raplegats i va ser guanyador del Premi Lluís Carulla 2022. L’objectiu amb el qual va néixer la idea és promoure la inserció social dels joves, la creació de vincles i el foment de l’ús del català a través d’un element cultural i musical com el rap i les batalles de gall.

Aquests són els reptes que van convèncer el jurat de la Fundació Carulla per atorgar el Premi Lluís Carulla 2022 en la categoria de Millor Idea. “El cas de Catalunya Freestyle és un gran exemple per aconseguir que el català sigui una llengua d’ús i de creació entre els joves. És un projecte cultural que imagina i proposa noves respostes als reptes socials que estem vivint” assegura Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla.

S’han impulsat dotze proves pilot de batalles de rap en català per valorar l’interès d’aquest nou format entre els joves. Per incentivar la participació femenina i la col·laboració intergènere en les batalles, han creat batalles amb un nou format innovador: la batalla dual mixta, que només permet la participació de parelles home-dona. En total, hi han participat més de 450 persones i han comptat amb més de 3.400 d’assistents.

La resposta del públic, doncs, ha estat molt positiva. Albert Alarcón, un dels impulsors del projecte Perifèria Gold Battle, destaca: “Estem molt satisfets amb la resposta rebuda a les proves pilot i constatem el gran interès que genera el format en català que va més enllà de Catalunya. Hem rebut peticions de gent del País Valencià i de les Illes Balears. Agraïm també el suport continuat de la Fundació Carulla que ha estat essencial per convertir aquest projecte en una realitat.”

La primera competició a Catalunya de rap freestyle en català

Logo de la competició de rap Catalunya Freestyle

Resultat d’aquest any de treball i acompanyament per part de la Fundació Carulla, arriba la primera competició oficial de Catalunya Freestyle el proper dissabte 17 de febrer a l’espai Fabra i Coats. Els freestylers faran batalles de rap en català i s’aniran classificant fins a obtenir el primer guanyador del campionat de Catalunya Freestyle. El jurat tindrà en compte la creativitat dels participants, la musicalitat, la posada en escena i l’enginy de les rimes, entre altres factors. La competició està oberta a tothom i és gratuïta.

Perifèria Gold Battle treballa per donar-li dimensió a la competició al llarg del 2024. Vol fer arribar les batalles de rap a les diferents capitals de Catalunya com a fases preliminars per classificar els finalistes que participaran en la gran Competició Anual de Freestyle en català.