Mutare al territori 2022 farà parada a Terrassa, Tarragona, Cardedeu i Verdú

Les quatre poblacions seleccionades plantegen reptes com la segregació i l’accés cultural o la gestió d’equipaments culturals amb visió transformadora

Ja tenim els quatre municipis seleccionats per acollir el Mutare al territori aquest 2022! Terrassa, Cardedeu, Verdú i Tarragona rebran l’acompanyament que proporciona aquest programa amb l’objectiu de transformar-los després d’haver identificat un repte social. L’element central és l’organització d’una jornada Mutare en cadascun dels municipis escollits. Una sessió de cocreació dinamitzada per la Fundació Carulla i que persegueix trobar respostes concretes des de l’àmbit sociocultural al repte plantejat inicialment. A més, es farà conjuntament amb els agents del territori (associacions, entitats, impulsors culturals, centres educatius, tercer sector, serveis socials, etc.).

Terrassa i Tarragona, ciutats preocupades per la segregació

Les quatre candidatures escollides han estat presentades per diversos actors que abans han detectat un repte. En el cas de Terrassa, l’Associació Cultural Actura, a través del projecte Viral, volen trobar les eines per retallar la distància entre la cultura institucional i la joventut, trencar les fronteres entre el centre i la perifèria i millorar la gestió de la salut mental de les persones joves a través de la cultura.

També preocupats per la segregació que pateix la ciutat, l’Escola de Municipal de Música de Tarragona s’ha preguntat “Com podem cosir la ciutat a través de l’educació musical i artística?”. Des de l’escola de música estan convençuts que Mutare els pot ajudar a identificar i interpel·lar la xarxa d’agents i recursos dels quals disposen al territori; per després fer-los visibles i programar una oferta territorialment equilibrada amb la música com a element vehicular.

Cardedeu i Verdú, transformar dos equipaments culturals

Un altre municipi que coorganitzarà Mutare Territori és Cardedeu gràcies a Ràdio Televisió de Cardedeu, una associació sense ànim de lucre. En aquesta ciutat de gairebé 20 mil habitants, estan a punt d’obrir Tèxtil Rase, una antiga fàbrica tèxtil que serà un espai per fomentar la creació, la formació i la participació del teixit associatiu i cultural de Cardedeu, d’artistes i de creadors, i de la ciutadania en general. Abans però, volen obrir un procés participatiu guiat per Mutare per abordar qüestions com l’accessibilitat o la funció educativa i comunitària de l’equipament.

En la mateixa línia, l’Associació Alba és una entitat d’iniciativa social de l’Urgell i la Segarra que té com a objectiu oferir una atenció́ integral a totes aquelles persones amb qualsevol tipus de discapacitat o altres col·lectius en risc d’exclusió́. Amb Mutare Territori volen desgranar quines oportunitats socioculturals es poden oferir des de l’antic Museu de Joguines i Autòmats de Verdú, gestionat actualment per la mateixa associació. Amb aquesta idea volen donar solucions a problemàtiques com el despoblament o la manca d’oferta cultural.

Mutare al territori és una metodologia que ajuda a identificar reptes socials en un municipi concret amb l’objectiu de resoldre’ls en comunitat, connectant els agents socials i culturals. Aquest 2022 és la segona edició, l’any passat va tenir lloc a Salt, Berga, Granollers i l’Espluga de Francolí. Pots reviure les sessions de Mutare al territori 2021 en aquests vídeos.

Mutare a l’Espluga de Francolí