Idees per educar en català a través de les arts

Imatge promocional del webinar 'ARTS + LLENGUA + EDUCACIÓ'

No us perdeu la conversa sobre la situació del català als centres educatius i com podem treballar-ho a través dels llenguatges artístics per fomentar-ne l’ús. Amb la Mariana Dornelles (cap de projectes educatius de la Fundació Carulla), la Rosa Maria Codines (mestra i jurat d’Els Baldiri), en Jordi Hernández (projecte Vols jugar? T’ho explico!), l’Albert Rubio (projecte Del text al gest) i la Susanna Simón i la Clara Capdevila (projecte La llengua del Puig).

L’ús social de la llengua catalana està en un procés de retrocés que avança amb rapidesa. Els alumnes, els joves el parlen cada vegada menys. També el professorat l’utilitza menys en les classes que imparteix. Què podem fer per millorar la situació del català entre els estudiants i joves? Quina capacitat poden tenir els projectes transversals i artístics per fomentar l’ús social de la llengua catalana? Al webinar conduït per la Mariana Dornelles, responsable de projectes educatius de la Fundació Carulla,  hem analitzat la situació del català als centres educatius i hem presentat projectes i idees per impulsar la llengua a l’escola a través dels llenguatges artístics.

La llengua necessita ser parlada a les escoles

“És una evidència que l’ús de la llengua en les diferents situacions que ens trobem a l’escola ha minvat: a l’aula, quan l’alumne fa el retorn al seu professor o al seu mestre, al passadís, als esbarjos, als extraescolars, als menjadors… Els nostres alumnes no ens responen en català, no utilitzen la llengua, tenen dificultats alguns i altres no ho fan per comoditat, fins i tot.” Aquesta és la situació que ens exposa la Rosa Maria Codines, jurada dels Baldiri d’enguany.

La llengua necessita ser usada, ser parlada, que sigui comunicada. “Si no fa aquesta feina, de mica en mica els usos van migrant en favor d’altres idiomes, com, en la situació actual, seria en favor del castellà. Els alumnes, però, saben la llengua perquè l’han après a l’escola”, assegura la Rosa Maria Codines. Per tant, des de l’escola el que hem d’intentar és que tot aquest aprenentatge arribi més enllà. I la cultura i les arts poden ser uns aliats magnífics, com és el cas dels projectes que vam presentar durant el webinar.

Projectes inspiradors que fomenten el català

El primer projecte és “Vols Jugar? T’ho explico!” de l’Institut Torreforta de Tarragona. Aquest centre utilitza els jocs de taula com a element dinamitzador de la llengua, i això que es troba en un entorn en el qual el català no és la llengua predominant. A partir dels jocs, els alumnes surten de la seva llengua vehicular, són un estímul per fer servir la llengua. Alumnes com la Júlia diuen que ja se senten més còmodes a l’hora de parlar en català, que ha estat una bona iniciativa per utilitzar-lo.

En una cosa transgeneracional com són els jocs de taula, que n’hi ha per a infants, nens, adolescents i adults, és meravellós que hi hagi una iniciativa perquè siguin jugats en català. A més, el fet de jugar no només es fa a les escoles i, per tant, els alumnes s’ho emporten al seu entorn, amb les seves famílies.

Un altre projecte inspirador és el de “Del Text al Gest” de l’escola Casals-Gràcia de Manlleu. Aquest consisteix a produir una obra teatral a partir d’un text literari en català. Els seus dos objectius són ben clars: Apropar els alumnes a una gran obra literària catalana i promoure tota una experiència artística i escènica significativa, treballar les emocions, la comprensió textual i les capacitats expressives.

“A través del teatre, el gest, la dansa, el videoart, la performance, integrant totes aquestes experiències artístiques, els alumnes donen vida a les paraules de l’obra”, ens explica l’Albert Rubio, de la Cia. La Graciana.

Una altra manera de fomentar i millorar l’ús del català a l’escola, és utilitzant els recursos i potencial de les comunitats digitals. És el cas de la “La Llengua del Puig”, de l’Institut del Puig de la Creu de Castellar de Vallès. Aquest projecte ha agafat les xarxes, espai en el qual s’hi troben la gran majoria d’adolescents, i les han posat al servei de la llengua. Han obert un canal propi, creat pels mateixos alumnes, que té missatges més directes i visuals sobre el català. Amb un to propi i fresc, usant la ironia i l’humor, aconsegueixen fer l’aprenentatge de la llengua més divertit i acostar-lo als joves

Els premis Baldiri: arts, llengua i educació

Des de la Fundació Carulla, fa temps que apostem per donar-li a la llengua catalana el reconeixement i el suport que mereix. Per això, els Premis Baldiri d’enguany tornen a posar el focus en el català.  Volem contribuir a fer que el català continuï sent una eina d’acollida, cohesió i trobada per a tota la comunitat educativa, sempre des de la creació artística. Als centres educatius és on comencen els petits grans canvis, també en l’ús social del català, i l’art i la cultura són un motor per fer-ho possible.

Mestres i escoles, si creieu en les arts per impulsar la llengua i transformar l’educació, encara us podeu presentar als Premis Baldiri, tenim la convocatòria oberta fins al 22 de gener! Fem que les arts transformin l’escola. Fem Baldiri!

Informació i inscripcions aquí.