Esforç cultural col·lectiu

La COVID-19 replanteja l’escenari, la percepció i el futur de la cultura

El confinament actual s’allargarà, com a mínim, fins al 26 d’abril. Després de tres setmanes i mitja a casa han sorgit algunes conclusions fruit d’aquesta etapa excepcional. La importància de la cultura en la nostra societat és una d’elles. La cultura ha transformat la pandèmia en un esclat cultural sense precedents, on els espais culturals s’han traslladat a les cases i els veïns s’han convertit en els seus principals ambaixadors. El projecte #Confinamentcultural que vam posar en marxa a principis d’aquest més compte cada dia amb més creadors d’edats i arts diferents.

D’on sorgeix aquest esclat cultural? La resposta es troba en la importància inherent i latent de la cultura en la nostra concepció del món que ens envolta. Aquest temps de confinament ha revelat aquesta importància en forma de pel·lícules, llibres, música, arts plàstiques… sense les quals la situació seria infinitament més feixuga. La cultura disposa d’una amalgama de superpoders que van des de la creativitat a la inclusió, amb els quals s’enfrontarà amb  a l’enemic més fort fins a la data: el pas dels dies i el retorn a una normalitat que ja no serà la mateixa.

“La creació cultural haurà de ser radicalment gratuïta per ser lliure”, expressa Bernat Puigtobella al nou article de #Fridaysforculture de Núvol. El confinament i la paralització del sector cultural des del punt de vista convencional posen en risc la pervivència del mateix un cop retorni la rutina habitual. Aquest fet implicarà una recuperació econòmica del sector que, com es reflexiona a l’article anterior, s’ha de fonamentar en l’esperit col·lectiu de la societat que ara per ara gaudeix d’aquest esclat cultural.

La instauració d’un model sostenible (darrer superpoder de la cultura) adaptat a una visió de la cultura no com un sistema autònom, sinó com un element connectat altres àmbits com l’educació o la salut. Una nova mirada com la del Decàleg Mutare podria ser un bon punt de partida per retornar a la cultura tot el que ens aporta i mantenir-la lliure. Mantenir-la art.

#Fridaysforculture #Laculturatransforma