Els pallassos d’hospital, la vacuna per a la salut emocional

L’humor ajuda a reduir el nivell dels símptomes psicològics en pacients adults amb càncer i els seus acompanyants

La salut emocional és sovint un dels aspectes més oblidats en la cura de malalties i en la vida quotidiana de les persones. Durant els processos hospitalaris, es produeixen pors, preocupacions, estrès… Els pallassos d’hospital, durant molts anys, han portat a terme la tasca de cuidar la salut emocional dels pacients a través del riure, de les emocions i del teatre. Durant més de 20 anys, aquests pallassos han tingut un nom: L’associació Pallapupas. Treballen per incorporar l’humor en pacients i personal sanitari durant els processos d’hospitalització.¡

Per demostrar els efectes de les seves intervencions es van impulsar els Estudis VIDA: Avaluació de l’impacte del programa Pallapupas en pacients de totes les edats. Un estudi liderat per Pallapupas i dut a terme per la Dra. Anna Casellas-Grau, investigadora de l’Institut Català d’Oncologia, que ha demostrat que l’humor ajuda a reduir el nivell dels símptomes psicològics en pacients adults amb càncer i els seus acompanyants.

En el cas dels infants, pateixen ansietat abans de trobar-se amb els professionals mèdics, fet que pot comprometre el tractament mèdic a curt termini i provocar reticència a nous tractaments o visites a llarg termini. A més, aquestes experiències poden afectar el creixement físic, la personalitat o el desenvolupament emocional dels infants. I, en el seu entorn familiar, l’hospitalització infantil pot crear alteracions emocionals als pares i mares, ja que es percep com una amenaça que pot acabar generant ansietat. Si aquests es presenten angoixats o estressats, generen sentiments de malestar, inquietud, preocupació i/o estrès en els infants a causa del contagi emocional.

ELS BENEFICIS TRADUÏTS EN XIFRES

Angie Rosales, fundadora i directora de Pallapupas, explica que els primers resultats obtinguts han demostrat que és possible reduir la por un 52% i millorar un 43% l’estat anímic dels pacients pediàtrics ingressats, aconsegueixen reduir un 54% l’ansietat i millorar un 19% la capacitat dels familiars d’afrontar el pas per la sala d’operacions. La relació personal sanitari-pacient sempre o quasi sempre millora un 80%.

En el cas dels pacients oncològics adults s’aconsegueix reduir la por un 32%, l’ansietat un 39% i la sensació d’enuig un 40%, augmentant també la sensació de felicitat un 43%. En els acompanyants, els resultats són encara més elevats, ja que s’aconsegueix reduir les preocupacions un 40% i un 50% la tristesa, augmentant les ganes de riure un 87%.

Pel que fa als professionals sanitaris, la Dra. Anna Casellas-Grau afirma que aquestes intervencions faciliten el treball del personal sanitari gràcies a la reducció de l’estrès en situacions de molta tensió millorant el seu benestar i reduint l’ansietat en els pacients. Les dades obtingudes mostren que les ganes de riure dels professionals augmenten un 87% i el seu benestar un 70%.

El mètode Pallapupas es basa en:

• Treballar colze a colze amb el personal sanitari, com un sol equip i seguint tots els protocols.
  • Adaptar la intervenció a les necessitats de cada servei.
  • Una línia artística pròpia complementada amb formacions mèdiques, psicològiques i sobre els col·lectius amb els quals treballen.
  • Higiene i vestuari escrupolosos seguint les normatives de cada centre.

La seva presència s’estén a 11 hospitals, més de 66.000 pacients a l’any i 173.000 beneficiaris anuals.

A la Fundació Carulla creiem en el potencial medicinal de la cultura, ara més que mai, i us animem a conèixer més sobre aquests herois i heroïnes amb nas vermell a www.pallapupes.org

“Contra la por i l’ansietat hospitalària, Pallapupas va de nassos!”

Font: Estudis Vida: Avaluació de l’impacte del programa Pallapupas en pacients de totes les edats (2020). Pallapupas. Disponible a: https://pallapupas.org/vadenassos/