El Museu de Camins es converteix en una reserva de senders, cultura i patrimoni al Pirineu

La idea guanyadora del Premi Lluís Carulla ja és una realitat gràcies a l’impuls de la Fundació Carulla

Així com ens explicava en l’última trobada el Marc Cortina, un dels impulsors de Museu de Camins, “Si no camines no s’obre cap camí nou” i el camí d’aquest projecte ha continuat obrint-se pas gràcies a l’acompanyament i la beca del Premi Lluís Carulla

El Museu de Camins és un museu a l’aire lliure que vol recuperar i preservar el conjunt de la xarxa de camins antics de la Vall de Siarb per tal de connectar, articular, potenciar i divulgar el llegat històric, natural i cultural que hi ha impregnat en aquesta vall.

L’únic museu que “es conserva trepitjant-lo”, vol ser un indret de descoberta, sensibilització, aprenentatge i gaudi sobre els camins i, per extensió, la vida antiga del Pirineu, així com una proposta singular i original de dinamització al nostre territori.

L’oferta d’activitats que proposa el Museu de Camins és tan àmplia com llargs són els camins que el conformen. Ara, presenten el projecte cooperatiu pels poblets de la vall: allà explicaran què hi pots trobar, com el pots visitar i com hi pots participar.

Trepitja el museu

Els camins es poden recórrer a través d’una visita per lliure gràcies als mapes amb rutes indicades. Una altra opció és planificar una visita guiada sobre la història, la vida quotidiana i les característiques artístiques i culturals que s’amaguen rere el patrimoni present de la vall. A partir d’una visita teatralitzada amb el personatge d’Esperanceta de Casa Gassia ens acosten totes les curiositats i batalletes de la Vall de Siarb amb humor cabaret pagès i les interioritats de la vida al Despoblat de Santa Creu de Llagunes.

Posa la teva pedra

La implicació col·lectiva és clau per al manteniment dels camins històrics. Aquesta implicació es pot fer a través del mecenatge, però també mitjançant jornades de voluntariat per ajudar a reconstruir els camins que conformen la Vall de Siarb.

Grups d’amics, equips de treball d’empreses, clubs excursionistes, veïns i veïnes, persones individuals, famílies. etc poden gaudir d’una experiència divertida, enriquidora i col·lectiva en un entorn increïble, treballant en una feina que perdurarà durant segles.