El Lleure, més necessari que mai!

Durant aquests dies de confinament, s’ha produït un esclat cultural que ha impregnat les cases de creativitat i propostes innovadores. Moltes d’aquestes iniciatives les duen a terme els més petits de la llar, protagonistes d’aquest nou paradigma cultural a través de la imaginació i l’empenta que els caracteritza.

L’educació és essencial per a la formació de joves i infants, remarcant la importància del lleure en aquests moments a través de l’experimentació i la relació amb l’entorn, en els quals les arts, la cultura i el joc sempre hi són presents.

Des de la Fundació Carulla donem valor a l’educació en el lleure que duen a terme esplais, caus, cases de colònies, casals i altres entitats infantils i juvenils, i que ens connecta amb valors com la igualtat, la reflexió i la cohesió social. Amb aquest motiu, us convidem a participar en els Premis d’Educació en el Lleure, ja sigui en la categoria Estímuls i idees o Trajectòria. Sou una entitat de lleure amb un esperit transformador? Inscriviu-vos! Podeu presentar-vos fins al 20 d’abril!

Per anar fent boca en aquest tram final, us deixem 5 propostes realitzades per entitats d’educació en el lleure que no us deixaran indiferents. Recordeu, últims cinc dies per participar-hi!

1. Espectacle teatral a la llar: La Fundació Pere Tarrés proposa una guia en el seu butlletí setmanal #Enlloccomacasa per elaborar una obra de teatre a casa pas per pas. Aquesta guia és adaptable a qualsevol història que vulgui representar-se, sent un exemple dels diferents recursos educatius que ofereixen a les famílies per als dies de confinament.

2. Campaments a casa: L’Esplai Sarau ha celebrat les colònies anuals que realitzen amb l’arribada de la primavera des de casa. La iniciativa, emmarcada en el hastag #Campamentsacasa a la qual també s’hi ha sumat altres esplais i caus, inclou activitats diàries simulant l’experiència d’una acampada de veritat. Que us sembla dormir durant una setmana a una tenda de campanya improvisada, menjar en carmanyola o cantar cançons? Genial!

3. Donko a la ciutat: L’Esplai Xangó, mitjançant animació i utilitzant Instagram, ha creat el personatge del Donko, un cavernícola que surt per primera vegada de la seva cova i arriba a la civilització. A través d’un storytelling, plantegen un problema del personatge i els joves envien la solució amb un vídeo del qual surt un recopilatori posterior. Un espai de reflexió didàctica sobre el món que ens envolta!

4. Escape Room virtual: La Fundació catalana de l’Esplai proposa un Escape Room virtual titulat “L’estiu perdut de la Bolboreta“. Es tracta d’un joc en el qual la protagonista és la Bolboreta, una papallona viatgera a qui hem d’ajudar a trobar el seu estiu perdut en aquesta aventura. Pensat per tota la família, planteja proves on caldrà la imaginació dels nens i nenes, en altres la memòria dels més grans, així com l’habilitat a les xarxes dels joves.

5. Reptes d#EsplaiaCasa: Seguint el hastag anterior, molts esplais i caus d’arreu de Catalunya han adaptat els seus continguts al format virtual, sorgint la tendència creixent de reptes diaris o setmanals per als més petits de les llars. L’exemple de l’Esplai Xoc és un “concurs de talents” o programa televisiu que es realitza cada dissabte. A cada programa proposen diversos reptes a realitzar durant el dia per a tota la família, recopilant les respostes dels “talents” assistents al programa!