Des de la cultura, l’educació ens transforma

Les nostres escoles es transformen. Cada dia més centres educatius incorporen noves eines pedagògiques per apropar-se als alumnes, millorar l’experiència d’ensenyar i aprendre, i interaccionar amb l’entorn i les emocions

Font: El diari de l’educació
Imatges: Fundació Carulla

La cultura i les arts són unes eines integrals capaces de construir una escola innovadora, generadora d’oportunitats i promotora d’autèntiques experiències d’aprenentatge. A través de la cultura, l’educació transforma les persones i aquestes transformen el món.

Educació i cultura: un binomi que transforma
Les arts, expressades en literatura, teatre, poesia, música o cinema, ens generen emocions i sentiments que ens impulsen i ens permeten desenvolupar noves habilitats. Potenciar-les en l’entorn educatiu suposa l’oportunitat de crear recursos metodològics capaços de desenvolupar-les. En definitiva, és aconseguir una escola útil i transcendent per a la vida diària dels alumnes que els condueixi cap a la seva etapa adulta amb una mirada crítica. L’Institut Guillem Catà de Manresa, per exemple, ofereix als seus alumnes del cicle formatiu de grau mitjà de fusteria i moble un aprenentatge vinculat a la sostenibilitat a través de la construcció de la seva pròpia aula de fusta. També és interessant el projecte educatiu de l’Institut Torreforta i l’Escola Ponent, de Tarragona que proposa acostar els llenguatges artístics contemporanis a les aules amb el guiatge dels propis artistes.

Situar la vessant artística en l’eix transversal del projecte educatiu reforça els vincles entre el sector cultural i l’educatiu, una aliança que permet impulsar projectes que potencien l’esperit crític dels infants i joves. Des de la cultura podem ampliar la mirada de l’educació i enriquir-la perquè aconsegueixi aportar solucions creatives als reptes de la societat actual.

Els centres educatius, així com la comunitat educativa, no són figures aïllades. Quan treballa vinculada a la cultura, les arts i els agents culturals, l’escola creix. I quan l’escola es relaciona amb l’entorn, sorgeixen experiències que doten els infants i joves de capacitats que els fan millorar com a ciutadans. Per això, cal crear un entorn favorable a l’aprenentatge col·lectiu en el qual el centre, el barri, les famílies i les entitats estiguin units.

Baldiritza’t i transforma!
Amb el compromís amb la cultura i l’educació, la Fundació Carulla impulsa des de l’any 1979 els Premis Baldiri Reixac. Els guardons s’adrecen a mestres compromesos, agents culturals i alumnes encuriosits per reconèixer i fer realitat els seus projectes educatius. Enguany, els premis arriben a la 42a edició incidint més que mai en la competència artística per aportar solucions creatives, positives i integradores als reptes educatius del segle XXI.

Els Baldiri s’organitzen en quatre categories diferents per impulsar les idees o projectes que s’enfrontin al fracàs escolar i a la desigualtat educativa, que fomentin les noves competències, que generin oportunitats i eduquin en valors com la solidaritat o la inclusió social. La novetat de la 42a edició incorpora els Premis Baldiri Connexions, una categoria inèdita que ofereix a centres educatius i agents culturals l’oportunitat d’unir-se per presentar un projecte compartit. Amb aquesta proposta, l’art i la cultura esdevenen motor de transformació educativa i social per part dels centres educatius i entitats, artistes o equipaments culturals.

La Nadala, el micromecenatge cultural dels Premis Baldiri
Estretament lligada als Premis Baldiri Reixac, destaca La Nadala, la publicació cultural amb la qual la Fundació Carulla felicita les festes nadalenques des del 1978 i que, enguany, inicia una nova etapa per analitzar el paper transformador de la cultura a Catalunya.

La Nadala 2019 se centra en la transformació de la cultura en l’espai públic i, gràcies a les aportacions econòmiques que genera aquest regal cultural, els Baldiri disposen d’una eina de micromecenatge de qualitat.

Recordeu! El termini per presentar els projectes finalitza el dilluns 27 de gener! Per a més informació: www.elsbaldiri.cat

Redacció (19/01/2020). Des de la cultura, l’educació ens transforma. El diari de l’educació. [Digital].
Disponible a: https://bit.ly/2NUX4Vo [19/01/2020]