Els 10 punts per fer dels museus i equipaments culturals un lloc de visita per al públic familiar
El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ha elaborat el Decàleg per a museus i equipaments culturals amb l’objectiu que aquests espais millorin el seu atractiu per al públic familiar que els visita.
Les principals conclusions de l’estudi sobre nous models de museus i equipaments s’han elaborat a partir de la feina conjunta amb responsables i gestors d’espais culturals del territori i les famílies, en el marc de l’Operació Patrimoni Cultural del PECT TurisTIC en família.
10 punts clau
1. Informació pràctica sobre les visites
Les famílies necessiten disposar d’una informació pràctica prèvia que els ajudi a preparar la visita. Els formats audiovisuals o les recomanacions d’altres usuaris poden ser una bona manera per fer-ho.
2. Desconnectar i connectar amb l’experiència
La primera impressió és important. Comptar amb un espai de benvinguda que desperti la curiositat i la motivació et prepara per poder connectar amb l’experiència.
3. Sentir-se com a casa
Una bona benvinguda predisposa les famílies a gaudir plenament de la visita. A més, els programes de promoció i difusió especialment adreçades a la població local, permeten singularitzar la relació amb aquest públic.
4. Espais adaptats per a tothom
Les zones s’han d’adaptar a les necessitats de tots els membres i la tecnologia ha d’estar integrada de manera natural.
5. Participar i emocionar-se
A més de la dinamització de la visita, les famílies han de poder triar el grau d’implicació i decidir com volen relacionar-se amb l’equipament cultural.
6. Continguts didàctics i entenedors
Per aprendre de manera lúdica i pedagògica, les activitats fonamentades en les habilitats com l’expertesa, l’empatia, l’orientació i l’educació són les més valorades pel públic familiar.
7. Viatjar en el temps
Les famílies volen transportar-se a diferents èpoques a través d’elements quotidians que els ajudin a imaginar, conèixer i entendre la història a través de l’experimentació de diferents materials.
8. Interactuar amb els espais i les històries
Cercar experiències immersives com visites teatralitzades o activitats de recreació històrica perquè les famílies experimentin la història d’una manera única i vivencial.
9. Combinar diferents tipus d’activitats
Tallers experimentals, gimcanes o escape room poden ser activitats complementàries i variades que permeten participar de les visites d’una manera dinàmica i activa.
10. Visites dinàmiques amb ritmes diferents
Les activitats han de garantir uns ritmes adaptats a les famílies. Habilitar punts de sortida o rutes alternatives permet a les famílies organitzar-se i fer els descansos necessaris.