Com poden contribuir els museus a l’educació post covid-19?

Recuperem els 14 punts claus sorgits del primer taller mutare SOS que Catorze ha recollit en aquest article. Una manera fàcil i efectiva de copsar el més rellevant del workshop «Museus i transformació educativa: el nou compromís amb escoles i famílies»

Davant la profunda transformació social que estem vivint, cal repensar la nova societat cultural. Com fer-ho també des dels Museus? Quin format han de tenir? Com hauran de ser les seves propostes educatives a partir d’ara? La primera sessió participativa de Mutare SOS, de la Fundació Carulla, amb els ponents Xavier López, director de l’Escola Octavio Paz, i Maria Adzerias, directora de Còdol Educació, va convidar a repensar, cocrear i transformar el present i el futur dels museus.

  1. Des del present. Cal preparar els infants per la incertesa i el món canviant i contradictori que s’han trobat. Empoderem els infants del present, per aconseguir els adults del futur.
  2. Amb il·lusió. Podrem arribar als infants des de les emocions positives. Connectem amb la seva essència!
  3. Amb esperit crític. Incentivem la mirada crítica. Hem d’aconseguir generar més preguntes que respostes, construir pensament. Fugim de la zona de confort!
  4. Amb imaginació. Potenciem la creativitat, la curiositat i l’esperit imaginatiu dels visitants. Som cap, cor, mans i ànima!
  5. Un laboratori. Potenciem el museu com un espai d’aprenentatge compartit, valorem el seu paper educatiu. L’equip del museu ha de ser un mestre més!
  6. De qualitat. Escoles i museus hem de parlar més de qualitat de les propostes que de quantitat.
  7. En aliança. Creem lligams sòlids entre museu i escola, autèntiques comunitats educatives. Museus i escoles ens hem d’enamorar els uns dels altres!
  8. Parar l’orella. Oferim a les escoles activitats obertes, atenent les seves necessitats específiques. Cal escoltar, abans… i després!
  9. Demanar compromís. Més enllà de l’escola, impliquem tots els sectors i administracions públiques. Depèn de totes les parts.
  10. Espai de trobada. Incentivem la visita en família, aconseguim un espai que generi converses i diàlegs. Per educar un infant, cal una tribu!
  11. Fer xarxa. Promovem la comunitat local, cooperem amb ella. Els artistes locals tenen també un paper important. Donem força a la comunitat!
  12. La virtualitat. Traiem partit dels nous formats, contemplant-ne també les limitacions. No s’ha d’encabir tot a la finestra virtual.
  13. Presència. Amb totes les garanties i mesures necessàries, no renunciem a trepitjar els museus. Visitar-los presencialment sempre tindrà un valor afegit!
  14. La inclusió. Resolem qualsevol limitació que n’impedeixi l’accés. El museu s’ha de convertir en un centre obert a tothom, també de les propostes online. Caldrà ser imaginatius!

 

 

Redacció (29/05/2020). Com poden contribuir els museus a l’educació post covid-19?
Catorze. Cultura viva [Digital].
Disponible a: https://bit.ly/3hkjQTF [11/06/2020]